بررسی خواص ضد باکتریایی نانو اکسید منیزیم

یک از خواص نانو اکسید ها و خصوصا نانو اکسید منیزیم ضد باکتریایی و ضد میکروبی بودن آنهاست. امروزه در جهان از تکنولوژی نانو اکسید ها در صنایع غذایی بیشترین استفاده می شود. زیرا هر چه زان به پیش می رود با تغییر آب و هوا و نیز طبیعت باکتری و میکروب ها بیشتر می توانند به حیات خود ادامه دهند. بخصوص رشد میکروب و باکتری در مواد غذایی مسئله مهمی است که اگر به آن توجه لازم نشود هر سال می تواند جان میلیون ها انسان را به خطر بیاندازد.

برای دانستن 5 کاربرد مهم نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

 

خواص ضد باکتریایی نانو اکسید منیزیم

حال باید ببینیم نانو اکسید منیزیوم چگونه می تواند بر روی میکروب ها و باکتری ها تاثیر گذاشته و از رشد آنها در مواد غذایی جلوگیری کند. نانو اکسید منیزیوم توسط رسوب گیری سنتز می شود. با استفاده از روش انتشار چاهک نانو ذرات می تواند بر باکتری هایی همچون استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا انتریکا تاثیر می گذارد. همچنین تاثیر نانو ذرات ها با چندین آنتی بیوتیک مورد بررسی قرار گرفته است.

برای اینکه بدانید نانو کربنات کلسیم چیست این مطلب را مطالعه کنید.

باکتری ها دارای مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها هستند. نانو ذرات منیزیوم با داشتن خاصیت ضد باکتریایی می تواند سلامت مواد غذایی را تضمین کند. از نانو اکسید ها در تمام قسمت های کشاورزی از زمان تولید و کشت مواد غذایی تا برداشت و بسته بندی استفاده و بهره برداری می شود، تکنولوژی نانو راهی روشن در پیش روی صنعت مواد غذایی باز کرده و موجب شده تا کارخانجات و همچنین کشاورزان بیش از گذشته هزینه های هنگفت را تحمل کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

خواص باکتری ها

باکتری ها یکی از خطرناکترین عواملی هستند که در جهان از روزگار گذشته تا به امروز جان انسان ها را تهدید کرده است. نانو اکسید منیزیوم به عنوان یک ضد باکتری قوی در جهت کنترل بیماری ها عمل می کند. نانو اکسید منیزیوم از طریق هیدروکسید منیزیم و یا کلرید منیزیم به وسیله آهک تولید می شود. نانو اکسید منیزیم با حذف بسیاری از بیماری ها توانسته جای خوبی در صنعت غذایی و دارویی برای خود پیدا کند.

برای اطلاع از مزایای نانو مواد برای محیط زیست این مطلب را بخوانید.

باکتری های متنوعی هر روزه در حال کشف و شناسایی هستند که وجود آنها در غذا ها اگر چه منجر به مرگ نمی شود ولی تاثیرات منفی بر سلامت انسان می گذارد. بعضی از مواد غذایی مانند خرما بسیار به وجود باکتری ها حساس هستن و حتی ممکن است طعم و کیفیت مزه خود را بعد از اینکه چند روزی از خریدشان گذشت از دست بدهند. استفاده از نانو اکسید منیزیوم می تواند تاثیر بسزایی در حف این کیفیت داشته باشد.

برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.

نحوه نگهداری میوه ها

شاید شما بتوانید ماه ها بدون نگرانی این نوع مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید. گاهی افراد تصور می کنند اگر مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنند از آسیب های باکتری و میکروب ها در امان می ماند ولی این فکر کاملا اشتباه است، باکتری ها به سرعت در هوای یخچال نیز به رشد خود ادامه می دهند. بنابراین نحوه رشد و بوجود آمدن میوه ها و مواد غذایی بسیار با اهمیت و همچنین نحوه نگهداری آنها نیز مهم است.

برای اینکه در مورد نقش نانوذرات در درمان سرطان بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

استفاده از کیسه های پلاستیکی مسلما گزینه خوبی برای نگهداری مواد غذایی نیست، زیرا پلاستیک می تواند تا اندازه ای به داخل مواد غذایی نفوذ کند، غیر از آن پلاستیک به عنوان یک ماده تخریب ناپذیر می تواند تا سالیان طولانی در طبیعت بماند و صدمات جبران ناپذیری را به آن وارد کند. اینجاست که نانو ذرات ها مانند نانو ذرات منیزیم به کمک بشر می آید و می تواند با داشتن خاصیت ضد باکتریایی خود به طولانی شدن عمر مواد غذایی حتی در درون یخچال کمک کند.

اگر میخواهید بدانید که آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند یا خیر این مطلب را مطالعه کنید.

خواص نانو ذرات MgO

نانو ذرات MgO دارای خاصیت ضد باکتریایی بسیار خوب و قابل توجهی می باشد، و می تواند از بدن ما در مقابل نفوذ باکتری های خطرناک و مسموم کننده محافظت کند. گفتیم نانو ذرات منیزیم قادر است از طریق رسوب گیری شیمیایی سنتز کند. ولی در کیفیت و ریخت شناسی نانو اکسید منیزیم از روش های  XRD و SEM استفاده می شود.

برای آشنایی با اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد این مطلب را مطالعه کنید.

در نانو ذرات سنتز شده به وسیله روش های آنالیز پراش اشعه ایکس (XRD), آنالیز حرارتی (TGA) آنالیز میکروسکوپی انتقالی (TEM), آنالیز توزیع ذرات (DLS), آنالیز اشعه مادن قرمز (FTIR) و میکروسکوپ فاز انتشاری الکترونی (FESEM) مورد بررسی قرار می گیرد. و در قدم بعدی کارایی و عملکرد نانو ذرات منیزیم با تغییر یک پارامتر در حذف آنتی بیوتیک ها نیز مورد بررسی قرار میگیرد.

سبد خرید