اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد

کار با نانو مواد دارای اصول ایمنی مهمی می باشد. این اصول در زمینه وجود ظرف های مخصوص برای انجام آزمایشات و همچنین نحوه دفع زباله ها می باشد. همچنین دسترسی راحت به لوازم اورژانسی در آزمایشگاه و استفاده از برچسب و علائم بر روی انواع ظروف نگهداری نانو مواد، از اصول مهم ایمنی می باشد. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

اگر میخواهید بدانید که آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند یا خیر این مطلب را مطالعه کنید.


اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد


کار با نانو مواد دارای اصول ایمنی مهمی می باشد. این اصول در زمینه وجود ظرف های مخصوص برای انجام آزمایشات و همچنین نحوه دفع زباله ها می باشد. همچنین دسترسی راحت به لوازم اورژانسی در آزمایشگاه و استفاده از برچسب و علائم بر روی انواع ظروف نگهداری نانو مواد، از اصول مهم ایمنی می باشد. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

ذخیره سازی مواد نانو: یکی از مهمترین اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد ذخیره سازی درست مواد می باشد. ظروف ذخیره‌سازی باید منطبق با خصوصیات مختلف منطبق با اندازه و واکنش ذرات باشد. نگهداری نانوذرات فلزی خاص تحت مایع یا گازهای بی‌اثر از مواجهه‌ی ذرات با هوا و خطر اکسیداسیون یا انفجار جلوگیری می‌کند. 

برای اینکه در مورد نقش نانوذرات در درمان سرطان بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.
  دفع پسماند زباله های نانو مواد: فناوری نانو علاوه بر تولید محصولات جدید، اشکال جدیدی از زباله‌ها را در پایان چرخه‌ی عمر نانومواد تولید می‌کند که استفاده مجدد و بازیافت آن، مدیریت فعلی زباله را به چالش کشیده‌است. شرایط سلامت، ایمنی و بهداشت کارگرانی که با پسماند نانومواد کار می‌کنند، هنوز ناشناخته است.

در حالیکه هیچ توافق بین‌المللی برای طبقه‌بندی پسماند نانوذرات وجود ندارد. دومین اصل ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد دفع پسماند زباله های نانو مواد می باشد. آزمایشگاه ها، کارگاه ها و کارخانجات که با این گونه از مواد سر و کار دارند، ملزم به دفع درست پسماند زباله های نانو مواد می باشند. 

برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.
 لوازم اورژانسی: در زمان کار با نانو مواد و دستگاه های مرتبط با آن، ممکن است حوادث مختلفی برای فرد آزمایش کننده و یا کارکنان مرتبط با این مواد، پیش آید. به همین دلیل باید لوازم اورژانسی مورد نیاز در محل استفاده از نانو مواد وجود داشته باشد. همچنین این لوازم باید در قابل دسترس ترین نقطه آزمایشگاه وجود داشته باشد تا در صورت لزوم به سرعت امکان دستیابی به آن باشد. 
 نکات بهداشتی: خوردن، آشامیدن و استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی که در آن از مواد شیمیایی یا نانومواد استفاده شده‌است، جلوگیری شود تا احتمال مواجهه با نانوذرات کاهش یابد. در هنگام پیپت کردن، به جای مکش دهان از پمپ‌های مخصوص استفاده شود.

برای اطلاع از مزایای نانو مواد برای محیط زیست این مطلب را بخوانید.

قبل از شروع و پس از اتمام کار، شستشوی دست‌ها به طور مرتب انجام شود تا میزان تماس شیمیایی یا ورود نانوذرات از مسیر پوستی به حداقل برسد. هنگام خروج از آزمایشگاه، دستکش‌ها با شیوه‌های مخصوص از دست خارج شده و دور ریخته ‌شود. در حین اجرای آزمایش، از به‌کارگیری اشیاء معمولی مانند تلفن، رایانه و غیره جلوگیری شود. این نکات بهداشتی در کنار سایر اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانو مواد، منجر به درست انجام شدن کار شما خواهد شد. 


 برچسب زدن ظروف مختلف و استفاده از علائم: تمام ظروف شیمیایی با ذکر ماهیت شیمیایی محتویات باید برچسب‌گذاری شود. در اطلاعات روی هر برچسب‌، از نوشتن کلمات اختصاری باید خودداری شود. برچسب ظروف نگهداری نانوذرات باید شامل عبارت "نانو" در توصیف ماده باشد. (به عنوان مثال، به جای "اکسید روی" باید از عنوان دقیق‌تر" نانوذرات اکسید روی" استفاده شود). این نکته منجر به منظم تر شدن مکان شده و احتمال اشتباه و خطا را کاهش می دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.
سایت نانو مواد گستران پارس تلاش نمود تا در این بخش اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانو مواد را برای شما بیان کند. بهتر است که در هنگام کار با نانومواد این نکات گفته شده را رعایت کنید تا خطرات ناشی از کار با این مواد کاهش یابد. همچنین رعایت این نکات به بهتر انجام شدن فعالیت شما کمک شایانی خواهد نمود.

برای اینکه بدانید نانو کربنات کلسیم چیست این مطلب را مطالعه کنید.

سبد خرید