کلویید اکسید گرافن در کدام صنایع کاربرد دارد؟

کاربرد کلویید اکسید گرافن نانو در صنایع مختلف موضوع مورد بررسی این هفته نانو مواد می باشد. کلوئید اکسید گرافن ساختاری شبیه به لانه زنبور دارد، که از پیوند اتم های کربن بدست می آید. در گرافن اتم های کربن با سه اتم پیوند شده اند ولی قابلیت پیوند با چهار اتم و یا اتم های بیشتر را نیز دارد. ساختار اکسید گرافن از کربوکسیلی، اپوکسیدی و هیدروکسیلی تشکیل شده است.

 

برای اینکه بدانید گرافن چیست و چه کاربردهایی دارد این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

 

 

کاربرد کلویید اکسید گرافن

کلوئید اکسید گرافن در صنایع مختلف کاربرد دارد. در اینجا به ند مورد از کاربرد های آن اشاره می کنیم.


کاربرد کلوئید اکسید گرافن در الکترونیک

گرافن دارای خواص مکانیکی می باشد و همین موضوع موجب شده تا در حوزه الکترونیک کاربرد های فراوانی داشته باشد. 


کاربرد گرافن در صنعت مهندسی پزشکی

رسانایی بالا در گرافن باعث شده تا در زمینه پزشکی کاربرد های فراوانی در آینده ای نزدیک داشته باشد. همین عامل باعث بهبود در حسگرهای زیستی و بیوسنسور ها می شود. گرافن رسانای بسیار عالی است به طوری که الکترون ها را با سرعت چندین برابر بیشتر از سیلیکون انتقال می دهد. همین ویژگی گرافن را به عنوان یک ابزار کاربری الکترونیکی تبدیل کرده است. 

 

برای خرید فیوم سیلیکا (ایروزیل) با ما تماس بگیرید

 

کاربرد گرافن در صنعت لاستیک

استفاده از گرافن در صنعت لاستیک سازی خدمتی بزرگ به حساب می آید زیرا مزیت های خوبی مانند استحکام و استقامت لاستیک را در برابر پنچر شدن را به همراه دارد و همچنین طول عمر لاستیک را بالا می برد. از جمله مزیت هایی که برای لاستیک دارد عبارت است از گرم کردن لاستیک ها در زمانی که ماشین از سراشیبی بالا می رود، عملکرد ترمز گیری مناسب در زمان حرکت خودرو در روز های بارانی و جاده های خیس، مقاومت حرارتی بالا و انعطاف پذیری در تایر ها. 


کاربرد گرافن در در سیستم های تولید و ذخیره انرژی

گرافن ماده ای است که نسبت سطح آن بیشتر از حجم است. این ویژگی بارز سبب شده است که از این ماده برای ساخت باتری ها و ابر خازن ها به کار برده شود. ظرفیت بیشتر، انعطاف پذیری بیشتر، شارژ سریعتر و ذخیره انرژی بیشتر از مزیت های استفاده از گرافن در زمینه باتری سازی است. 

 

برای اینکه در مورد تاثیر فناوری نانو در کشاورزی بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

 

استفاده و کاربرد گرافن در صنعت پوشاک 

جالب است بدانید از گرافن در صنعت پوشاک استفاده های فراوانی می شود. استفاده از گرافن در صنعت پوشاک در سال های اخیر به دلیل مزیت هایی مانند خواص مکانیکی، هدایت الکتریکی، هدایت حرارتی بسیار در حال گسترش است. امروزه با تولید منسوجات رسانای الکتریکی، ضد میکروب، ضد آب با کمک ترکیبات گرافنی تحولی بزرگ را در بازار منسوجات به وجود آورد. 

 

برای اطلاع از خواص الکترومغناطیسی نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

 

کاربرد کلوئید اکسید گرافن در صنعت داروسازی

گرافن یک نانو حامل عالی برای انتقال دارو و ژن محسوب می شود. اندازه گرافن ها بین چند نانومتر و چند صد متر نانومتر می باشد. همچنین برای تولید دارو از چند لایه گرافن استفاده می شود. ویژگی ساختاری این ماده طوری است که سطح تماس آن بسیار لا بوده و در عین حال مملو از اکسیژن می باشد. این ماده از زیست سازگاری خوبی برخوردار است، تمام این مزیت هایی که گفته شد موجب شده تا یک گزینه عالی برای ایجاد همبستگی میان دارو ها و ژن ها باشد.

 

در ساخت دارو از نانو لوله های کربی نیز استفاده می شود، ولی از گرافن برای تولید دارو های ضد سرطان آروماتیکی غیر قابل ح در آب استفاده می شود. طبق مراحل ساخت دارو های ضد سرطان ابتدا نانو گرافن با مولکول پلی اتیلن گلایکول که دارای شش بازوی آمینی بوده با یکدیگر جفت شده و سپس با داروی ضد سرطان همبسته می شود.

 

خواص ضد باکتریایی نانو اکسید منیزیم را در این مطلب مطالعه کنید.

 

طبق بررسی های انجام شده در استفاده از کلوئید اکسید گرافن مشخص شد که نرخ آزادسازی دارو از گرافن به pH بستگی دارد. با این وجود با کنترل pH میزان آزاد سازی گرافن را می توان تحت نظر داشت.

 

کاربرد گرافن در صنعت کامپوزیت

کامپوزیت های پلیمری یک مشکل و نقص مهم دارند و آن این است که بار ساکن بر روی سطح آنها وجود دارد. با وجود اینکه کفپوش های اپوکسی بسیار محبوب هستند ولی تجمع بار های ساکن بر روی آن موجب ایجاد جرقه و آتش می شود.

 

برای اطلاع از کاربرد نانو اکسید روی در صنایع بسته بندی این مطلب را مطالعه کنید

 

همچنین پره های توربین بادی در حال کار کردن ایجاد الکتریسیته می کنند، و همین عامل باعث آسیب رسیدن به ژنراتور می شود. تقریبا بار ساکن بر هر چیزی وجود دارد، و گاهی اجتناب از آن امکان پذیر نیست. اما این مشکل با نانو گرافن قابل حل شدن است، با اضافه کردن نانو گرافن به کامپوزیت یا رزین در آنها ایجاد آنتی استاتیک میکند.

 

برای اطلاع از کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی این مطلب را مطالعه کنید.

سبد خرید