کاربرد اکسید روی در صنایع بسته بندی

دانستن کاربرد اکسید روی در صنایع بسته بندی برای دوستانی که در این حوزه فعالیت می کنند بسیار اهمیت دارد.اکسید روی در صنایع بسته بندی نقش بسزایی دارد. امروزه جهان به دنبال ماده ای است که جایگزین پلاستیک شود تا کمتر به محیط زیست صدمه وارد شود. استفاده ار تکنولوژی اکسید روی نیز یکی از همین مواد است که از آن در جهت بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید. 

 

کاربرد اکسید روی در صنایع بسته بندی

مواد اکسید روی اگر در محیط زیست ریخته شود به مرور زمان تجزیه شده و از بین می رود در حالی که مواد  پلاستیک تجزیه ناپذیر است و خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و طبیعت وارد می کند. امروزه تمامی کشور های جهان تمام تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست انجام می دهند.

برای اطلاع از 5 کاربرد مهم نانو اکسید روی این مطلب را مطالعه کنید

اکسید روی یک پودر سفید رنگ معدنی است که در آب حل نمی شود و سازمان غذا و داروی آمریکا آن را به عنوان موادی ایمن برای بدن انسان تایید کرده است. نانو مواد اکسید روی می تواند به عنوان موادی ایمن در صنایع بسته بندی مورد بهره برداری قرار گیرد.

مزایای نانو اکسید روی

هزینه تولید نسبتا پایین
دارای خاصیت بلوکه کنندگی UV
داشتن هدایت گرمایی بالا
برخورداری از قدرت بالا در اکسیداسیون مواد شیمیایی
دارای خاصیت خود استریل کنندگی 
داشتن مزیت آنتی باکتریال و ضد باکتری

 

برای دیدن 4 دسته بندی مختلف نانو مواد ، این مطلب را مطالعه کنید.

ولی یکی از مهم ترین مزیت های نانو اکسید روی علاوه بر اینکه در طبیعت تخریب پذیر است، این است که خاصیت ضد میکروبی دارد. 

 

مزیت های نانو اکسید روی در صنایع بسته بندی غذایی

طبق بررسی کارشناسان مواد غذایی و بسته بندی استفاده از نانو اکسید روی می تواند تاثیرات مثبتی بر روی مواد غذایی داشته باشد. این تاثیرات مثبت عبارتند از:

  • افزایش ماندگاری مواد غذایی
  • حفظ کیفیت مواد غذایی 
  • و پیشگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها

 

از جمله مواد غذایی که برای آن از بسته بندی نانو اکسید روی استفاده می شود میوه خرما است. زیرا خرما میوه ای است که دچار تغییرات بیوشیمیایی می شود ولی استفاده از ظروف تشکیل شده از نانو اکسید روی از این عامل جلوگیری می کند، و باعث ماندگاری بالای این ماده غذایی پرمصرف می شود.

برای دانستن 5 کاربرد مهم نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

جالب است بدانید نگهداری خرما در یخچال نیز نمی تواند کمکی به جلوگیری از خراب شدن خرما بکند و خرما بعد از مدتی تغییر طعم می دهد ولی با استفاده از بسته بندی نانو اکسید روی نه تنها کیفیت خرما حفظ می شود بلکه ماندگاری آن را افزایش می دهد.

برای دیدن کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ این مطلب را مطالعه کنید.

البته این فقط مختص خرما نیست و مواد غذایی دیگری  هستند که به راحتی در معرض تخریب شدن و از بین رفتن کیفیت قرار می گیرند. از روش های متفاوتی برای تولید نانو اکسید روی استفاده می شود. روش های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی. ان ماده دارای خواص نوری، الکتریکی و حرارتی می باشد.


روش تولید نانو اکسید روی

روش سنتزی، روشی است که در تولید نانو اکسید روی در حجم کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

کاربرد های نانو اکسید روی

این ماده مفید و کاربردی علاوه بر صنایع بسته بندی در قسمت های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

صنایع داروسازی و آرایشی
نساجی
فوتوکاتالیست

صنایع غذایی و تولید سیلیکات روی

شرایط تولید یا سنتز با توجه به اهداف تولید متفاوت می باشد. نانو اکسید روی از نظر شکل ظاهری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این ماده حیاتی در شکل های کروی، میله ای، صفحه ای و رشته ای و به وسیله تکنیک های شیمیایی و فیزیکی تولید می گردد.

برای اطلاع از کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی این مطلب را مطالعه کنید.

شرکت های بزرگی در ایران وجود دارند که به تولید این مواد می پردازند، یکی از نشانه ها و ویژگی هایی که کیفیت این محصول را نشان می دهد یکنواخت بودن و یکپارچه بودن آن می باشد. نانو اکسید روی به صورت مصنوعی نیز قابل تولید شدن است.

برای مشاهده 5 کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره این مطلب را مطالعه کنید.

افزایش موارد قابل استفاده برای این ماده هر روز افزایش می یابد و کارخانه های زیادی وجود دارند که پلاستیک را حذف کرده و به خرید نانو اکسید روی از شرکت های معتبر می پردازند. البته در ایران کارخانجات کمتری به خواص بی نظیر اکسید روی توجه دارند و شاید اجباری برای استفاده از این ماده تخریب پذیر در طبیعت وجود ندارد، ولی در کشور های اروپایی و آمریکا از نانو اکسید روی بیشترین استفاده را دارند و استفاده از پلاستیک در بعضی جاها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات مس در صنعت شیلات این مطلب را مطالعه کنید.

 

سبد خرید