کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی

کاربرد نانو ذرات در بسیاری از صنایع مشهود است. در صنعت چسب سازی نیز از نانوذرات کمک می‌گیرند و به وسیله نانوذرات، خواص چسب را بهبود می بخشند. یکی از انواع نانو ذرات که در چسب رازی از آن استفاده می کنند، نانو ذرات کلسیم کربنات می باشد. نانو ذرات کلسیم کربنات بسیار پرکاربرد بوده و می توان گفت یکی از مهمترین ذرات نانو در ساخت چسب هستند.

استفاده از این ماده توسط بسیاری از کارخانجات چسب سازی صورت می گیرد. به همین دلیل ساعت نانومواد میخواهد مانند سایر نانوذرات، شما را با کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی آشنا کند. اگر شما به دنبال استفاده از چسب نانو هستید، بهتر است بدانید که چه کاربردی دارند و چه ویژگی هایی به دلیل نانو بودن در آن ها به وجود می آید.

برای مشاهده 5 کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره این مطلب را مطالعه کنید.

 

نانو کلسیم کربنات چیست؟


به منظور افزایش کاربرد کربنات کلسیم در بخش های مختلف صنعتی ، امروز این ماده را با استفاده از روش های گوناگون به اندازه ذرات ریزتر تبدیل می کنند. در حال حاضر تولید پودر میکرونیزه کربنات کلسیم گسترش زیادی یافته است. تولید پودر کربنات کلسیم نانو در سایز ناو یعنی صد هزار بار ریز تر از سانتی متر ، عملکرد آن را در صنایعی همچون تولید رنگ ، صنایع پتروشیمی ، ساختمانی، چسب سازی و … به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

طبق قوانین فیزیک ، هر چه سایز ذرات ریز تر شود میزان سطح در دسترس آن نیز افزایش می یابد. برای مثال میزان تاثیر گذاری ذرات کربنات کلسیم در سایز نانو بسیار بیشتر از یک سنگ یا صخره بزرگ کربنات کلسیم است.

برای اطلاع از خواص الکترومغناطیسی نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.
 بر اساس همین اصل ، عملکرد کربنات کلسیم نانو هم نسبت به سایز نانو آن افزایش می یابد. این امر بخصوص در بخش چسب سازی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سایز نانوذرات به راحتی در میان محلول ها امکان امور و مرور دارد.

 

کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی چیست؟ 


نانو کلسیم کربنات یکی از ذرات نانو پرکاربرد در ساخت انواع چسب های نانو می باشد. در ادامه کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی را با هم بررسی می کنیم. از این رو در این قسمت از کاربرد های نانو کلسیم در چسب سازی و ویژگی هایی که برای چسب به ارمغان خواهد آورد، صحبت خواهد شد‌.
چسبندگی زیاد: اولین و مهمترین کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی، افزایش قابل توجه میزان چسبندگی چسب می باشد. نانو کلسیم کربنات به دلیل سطح خود، موجب افزایش چسبندگی شده و یک چسب معمولی را به چسب نانو تبدیل می کند. این چسبندگی در چسب های نانو، نسبت به چسب های معمولی، بالغ بر ده برابر می باشد. 

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات در نساجی این مطلب را مطالعه کنید.
افزایش خواص گرمایی: دومین خاصیتی که نانو کلسیم کربنات در چه سازی برای انواع چسب به ارمغان می آورد، مربوط به میزان چسبندگی در دماهای بالا می باشد. تقریباً تمامی چسب ها در دمای بالا خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهند. اما در چسب های نانو هرچه میزان گرما افزایش یابد، چسبندگی نیز افزایش می یابد و از این جهت با چسب های معمولی تفاوت زیادی دارد.
مقرون به صرفه: استفاده نانو کلسیم کربنات در چسب سازی موجب مقرون به صرفه شدن آن می گردد. زیر و کلسیم کربنات به وفور یافت می شود و در دسترس است. همچنین استفاده از نانو کلسیم کربنات موجب می گردد که، شما از استفاده انواع مختلف چسب نیاز شوید و فقط از چسب نانو استفاده نمایید. این موارد در کنار یکدیگر، موجب کاهش هزینه های شما می گردد.

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات مس در صنعت شیلات این مطلب را مطالعه کنید.
ضد آب بودن: یکی دیگر از کاربرد های نانو کلسیم کربنات در چسب سازی این است که منجر به ضد آب شدن چسب می گردد. چسب ها، اغلب در مقابل آب نفوذ پذیر هستند و برخورد آب با آن ها، موجب کاهش کارایی شان می گردد. این مورد در باره‌ی چسب نانو صدق نمی کند و چسبی که در آن از نانو کلسیم کربنات استفاده شود، ضد آب است. 

 
کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی محدود به موارد ذکر شده در این مقاله نمی باشد و در قسمت های تخصصی تر نیز استفاده از این مواد رایج است. به طور کلی استفاده از نانوذرات در ساخت چسب، موجب افزایش کارایی و کیفیت می شود. از این رو بسیاری از افراد به دنبال خرید انواع چسب های نانو می باشند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ذرات نانو و همچنین آشنایی و خرید انواع محصولات نانو، به سایت نانو مواد مراجعه نمایید.

برای آشنایی با اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد این مطلب را مطالعه کنید.

سبد خرید