نقش نانوذرات در درمان سرطان

علم نانو یکی از مهم‌ترین و پر کاربردترین دانش ها می باشد که در چندین سال گذشته در موارد مختلفی به کمک انسان آمده و از ساخت و ساز گرفته تا پزشکی مثمر ثمر واقع شده است. در پزشکی در زمینه های مختلفی مانند ساخت دندان و انواع دارو ها از علم نانو کمک می گیرند. نقش نانوذرات در درمان سرطان نیز بسیار تأثیرگذار است.

از این ذرات برای درمان انواع سرطان استفاده می شود. سایت نانو مواد قصد دارد در این مقاله از نقش نانوذرات در درمان سرطان سخن بگوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ذرات، ادامه مطالب را از دست ندهید. 

برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.

 

نانو ذرات چه موادی هستند؟ 


نانوذره یا ذره بی‌نهایت ریز معمولاً به عنوان ذره ای از ماده تعریف می‌شود که قطری بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر (nm) دارد. این اصطلاح گاهی اوقات برای ذرات بزرگتر، تا ۵۰۰ نانومتر یا الیاف و لوله‌هایی که کمتر از ۱۰۰ نانومتر هستند نیز استفاده می‌شود. در پایین‌ترین محدوده، ذرات فلزی کوچکتر از ۱ نانومتر معمولاً در عوض خوشه‌های اتمی نامیده می‌شوند.

نانوذرات دارای سه بعد می باشند. این مواد در یکی از این سه بعد حداقل ابعادی به اندازه ۱ تا ۱۰۰ نانومتر دارند. این مواد کاربردهای زیادی در بخش های مختلف پزشکی دارند. اما از مهمترین کاربرد آنها می توان به نقش نانوذرات در درمان سرطان اشاره کرد. در ادامه به بررسی این نقش خواهیم پرداخت. 

برای اطلاع از مزایای نانو مواد برای محیط زیست این مطلب را بخوانید.

معایب روش های شایع درمان سرطان 


از معایب روش های شایع درمان سرطان این است که در این روشها، هم سلولهای سالم و هم سرطانی تحت تأثیر دارو قرار گرفته و دستخوش تغییر میشوند که همین امر باعث میشود تا داروی کافی به سلولهای سرطانی نرسیده و دفع آن داروها نیز افزایش یابد؛ بدین ترتیب لازم است تا میزان تزریق دارو افزایش یابد که این امر از نظر اقتصادی و بسته به وضعیت عمومی و تحمل بیمار امکان پذیر نخواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

عوارض و معایبی که روش های شایع درمان سرطان، مانند شیمی درمانی دارند، موجب شده است که بسیاری از پزشکان به درمان سرطان به وسیله نانو ذرات روی آورند. این امر موجب پیشرفت این روش درمانی شده است و   درمان سرطان بسیار پررنگ شده است. از این ذرات در بخش های درمانی استفاده می شود.

 

نقش نانو ذرات در درمان سرطان


نانو مواد در بخش های مختلف در مان سرطان اعم از شناسایی، تصویر برداری و انتقال دارو، کاربرد دارد. از نانو ذرات  معدنی مثل ذرات کوآنتومی, که دارای یک هسته مرکزی با خاصیت مغناطیسی اند, برای تشخیص و تصویربرداری در سرطان و همچنین سیستم های نانو ذرات مثل لیپوزوم ها، نانو ذرات  لیپیدی جامد، آپتامر ها، دندریمرها و نانو بادی ها در حمل دارو  و لیگاندهای مختلف میتوان استفاده کرد.

برای اینکه بدانید نانو کربنات کلسیم چیست این مطلب را مطالعه کنید.

آپتامر ها مولکول هایی الیگو نوکلئوتیدی یا پپتیدی اند که به پروتئین یا سلول هدف متصل می شوند و در تشخیص، درمان، تصویربرداری مولکولی و حمل استفاده می شوند. همچنین نانو بادی ها مولکلول هایی از جنس آنتی بادی اند که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد گسترده ای دارند. 
بعنوان مثال یکی از نقش های نانو ذرات در درمان سرطان، نقش نانو ذرات نقره در درمان سرطان تخمدان است. در این نوع درمان نانو ذرات نقره پوشش دار شده با کورکومین باعث القای آپوپتوزیس در سلول‏های سرطانی می‏ شود و استفاده از این نانو ذرات می‏ تواند به‏عنوان استراتژی امیدوارکننده در درمان سرطان تخمدان مورد توجه قرار گیرد.

برای دانستن 5 کاربرد مهم نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

از نانو ذرات در درمان سرطان های دیگری مانند سرطان سینه، برخی از تومور ها و... استفاده می شود؛ بنابراین می توان امیدوار بود که نقش نانو ذرات در درمان سرطان بسیار پررنگ تر شود و بتواند انواع سرطان را درمان کند. 


نقش نانوذرات در درمان سرطان بسیار زیاد می باشد. این مواد در بخش های مختلف هم به کمک بیمار و هم به کمک پزشک آمده و مراحل درمان را بسیار آسان تر و قابل تحمل می نماید. سایت نانو مواد تلاش کرده است که در این بخش ما را با نقش نانوذرات در درمان سرطان آشنا کند. اگر شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد نانوذرات و یا تهیه آنها برای انجام آزمایش های مختلف هستید، می توانید به سایت نانو مواد مراجعه کرده و پس از دریافت راهنمایی های لازم از طریق پشتیبانی این سایت، اقدام به خرید نانو ذرات نمایید.

برای اینکه 5 کاربرد مهم نانو کربنات کلسیم را بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

 

سبد خرید