مزایای نانو مواد برای محیط زیست

تمامی مواد و علم های نوظهور دارای مزایا و معایبی هستند. دلیل فراگیر شدن برخی از آنها مزایای بیشتری است که نسبت به معایب خود دارد. در این امر به مزایای آن علم یا مواد از چند جهت توجه می شود. مزایای اقتصادی، مزایا برای جامعه انسانی و مزایا برای محیط زیست، جزو مهمترین نکات در استفاده از مواد مختلف می باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

نانو مواد نیز یکی از موادی هستند که طی سالیان گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد مزایا و معایبی دارند؛ به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده با مزایای آن آشنا شویم. سایت نانو مواد قصد دارد شما را در این بخش با مزایای نانو مواد برای محیط زیست آشنا کند؛ زیرا محیط زیست یکی از ارکان مهم در حفظ سلامت جامعه است و در صورت به خطر افتادن آن، جامعه بشری نیز به خطر می‌افتد.

 

نانو مواد چیست؟ 


نانو مواد موادی هستند که در یکی از ابعاد طول، عرض یا ارتفاع، دارای ابعادی بین یک تا ۱۰۰ نانومتر باشند. همچنین نانو مواد، موادی هستند که با کوچک شدن یکی از ابعادشان، خاصیت جدیدی از خود نشان بدهند. خاصیتی که در مقیاس بزر‌گ‌تر، اثری از آن مشاهده نمی شود.

پس طبق این تعریف، هرگاه با کاهش اندازه ذره خاصیتی جدید در آن مشاهده شد، آن را جزء نانو مواد به حساب می آوریم. نانو مواد ها در بخش های مختلفی از صنعت مانند تولید محصولات پوششی مختلف، پارچه های مخصوص و... کاربرد دارند. استفاده از این مواد مزایای مختلفی دارد که سایت نانومواد شما را با مزایای نانو مواد برای محیط زیست آشنا خواهد کرد.

برای اینکه بدانید نانو کربنات کلسیم چیست این مطلب را مطالعه کنید.

مزایای نانو مواد برای محیط زیست

 

 آلودگی هوا: یکی از نیاز های مهم و اساسی در ارتباط با کنترل آلودگی محیط زیست، پایش مستمر آلودگی هواست. با استفاده از نانوحس‌گرها پیشرفت مؤثری در زمینه کنترل آلودگی هوا صورت گرفته است. با اختراع اولین نمونه‌های غبار هوشمند، تولید این‌گونه حس‌گرها به مرحله کاربرد علمی نزدیک‌تر شد.

هدف اصلی از ساخت غبارهای هوشمند، تولید مجموعه‌ای از حس‌گرهای پیشرفته به‌صورت نانو رایانه‌های بسیار سبک است. این نانوحس‌گرها به‌راحتی ساعت‌ها در هوا معلق باقی می‌مانند. این ذرات بسیار ریز از سیلیکون ساخته می‌شوند و می‌توانند از طریق بی‌سیم موجود در خود، اطلاعات جمع‌آوری شده را به یک پایگاه مرکزی ارسال کنند. 

برای دانستن 5 کاربرد مهم نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.
 نانو فیلتر ها: یکی دیگر از کاربرد های علم نانو در محیط زیست، ساخت نانو فیلتر می باشد. از این نانو فیلتر می توان برای تصفیه آب و بهبود کیفیت محیط زیست استفاده کرد. بنابراین یکی دیگر از مزایای نانو فیلتر برای محیط زیست، تهیه آب آشامیدنی سالم می باشد.
 ساخت مواد تجزیه پذیر: شما می دانید که مواد پلاستیکی ساخته شده از نفت و مواد شیمیایی، تا سالیان طولانی حتی در برخی موارد تا پانصد سال نیز تجزیه نمی شوند و در محیط زیست باقی می مانند.

برای اینکه 5 کاربرد مهم نانو کربنات کلسیم را بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

دانشمندان توانسته اند به کمک علم نانو و ریز ذرات، این مشکل را حل کنند و نوعی پلاستیک تجزیه پذیر و سازگار با محیط زیست را تولید کنند. این مورد از مزایای مهم نانو مواد برای محیط زیست می باشد و در دراز مدت می تواند مشکل زباله های پلاستیکی را رفع نماید.

مواد نانو از آن دسته مواد های پر کاربرد هستند که تقریبا در تمامی زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرند. مواد نانو بسیار به کمک جامعه انسانی آمده و کار را برای او راحت تر کرده است. در زمینه محیط زیست نیز، این مواد تاثیرات و مزایای زیادی دارند.

در این مقاله سه مورد از مهمترین مزایای نانو مواد برای محیط زیست بیان شد. اما مزایای این مواد به اینجا ختم نمی شود و در موارد جزیی تر و حساس تر نیز به کمک محیط زیست می آید.  شما می توانید انواع ذرات نانو را از طریق سایت نانومواد تهیه کنید.

برای اینکه بدانید نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند این مطلب را مطالعه کنید.

 

سبد خرید