کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ

در این مطلب قصد داریم به کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ بپردازیم. ذرات نانو تاثیرات بسیاری در زندگی بشر گذاشته اند و متخصصان همواره به دنبال افزایش سطح کیفیت زندگی به وسیله این ذرات مهم بوده است. از ذرات نانو در بخش‌های مختلف صنعت و زندگی روزمره استفاده می شود.

ذرات نانو از مواد مختلف ساخته می شوند. نانو کلسیم کربنات یکی از مهم‌ترین نانو ذرات موجود در صنعت می باشد که در زمینه های مختلفی از آن برای ایجاد ویژگی های منحصر به فرد در مواد مختلف استفاده می شود.

برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.

یکی از زمینه هایی که از نانو کلسیم کربنات استفاده می شود، ساخت کاغذ می باشد. کاربرد نانو کلسیم کربنات در کاغذ موجب به وجود آمدن ویژگی های خاصی در آن کاغذ نانو می گردد. به همین دلیل سایت نانو مواد قصد دارد در این بخش، کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ را برای شما بیان نماید.

برای اطلاع از کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی این مطلب را مطالعه کنید.

نانو کلسیم کربنات چیست؟ 


ذرات نانو در واقع کوچک شده‌ی یک مولکول بزرگ تر از یک ماده هستند. این ذرات در ابعاد ۱ تا ۱۰۰ نانومتر، عرض، طول و یا ارتفاع دارند. کوچک بودن این ذرات موجب شده است تا خواص و ویژگی های متفاوتی داشته باشند. 
کربنات کلسیم را به جرات می‌توان یکی از پرکاربردترین مواد معدنی در زندگی بشر نامید. کربنات کلسیم به علت فراوانی و خواص منحصر به فرد خود از جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر برخوردار است. تحقیقات بر روی این ماده معدنی باعث پدید آمدن انواع مصنوعی آن شد. به طوری که امروزه کربنات کلسیم مصنوعی یا رسوبی در انواع مختلفی توسط انسان‌ها تولید می‌شود. اما نانو کربنات کلسیم چیست؟

برای مشاهده 5 کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره این مطلب را مطالعه کنید.

نانو کلسیم کربنات یکی از مهم‌ترین انواع کربنات کلسیم مصنوعی است که کاربردهای گوناگونی دارد. اصلی‌ترین ویژگی نانو کربنات کلسیم اندازه بسیار کوچک قطر  ذرات آن است. کربنات کلسیم زمین یا طبیعی را نمی‌توان تا این اندازه و با این دقت آسیاب کرد.

بنابراین کربنات کلسیم نانو حتما از نوع رسوبی است و توسط واکنش‌های شیمیایی در کارخانجات تولید می‌شود. پس می توان گفت نانو کربنات کلسیم یک ماده آزمایشگاهی و ساخته دست انسان است.

برای اطلاع از خواص الکترومغناطیسی نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ


کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ بسیار گسترده می باشد و مزایای زیادی دارد. در ادامه دلایل استفاده از نانو کلسیم کربنات در کاغذ سازی و ویژگی های ایجاد شده به دلیل کاربرد این مواد، برای شما بیان خواهد شد. 
 کاهش هزینه: استفاده از نانو کلسیم کربنات در کاغذ سازی، موجب کاهش میزان استفاده از چوب می گردد و موجب کاهش هزینه می شود. بنابراین می توان گفت، یکی از کاربرد های نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ، به دلیل کاهش هزینه هایی است که به عمل می آورد. 

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات در نساجی این مطلب را مطالعه کنید.
حفاظت از محیط زیست:

کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ منجر می‌گردد که استفاده از چوب برای ساخت کاغذ کم شود. کم شدن استفاده از چوب برای ساخت کاغذ در نهایت منجر به قطع کمتر درختان می گردد و به حفاظت از محیط زیست کمک می کند. بنابراین برخلاف تصور برخی از افراد، استفاده درست از مواد نانو نه تنها به محیط زیست آسیب نمی رساند، بلکه منجر به حفاظت از آن نیز می گردد. کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ، یک مثال خوب برای حفاظت از محیط زیست به کمک نانو مواد می باشد.

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات مس در صنعت شیلات این مطلب را مطالعه کنید.
 افزایش استحکام کاغذ:

کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ باعث افزایش استحکام کاغذ می گردد. این مورد یکی از مهم ترین دلایل استفاده از نانو مواد در کاغذ سازی می باشد. 
مقاومت در برابر آب و آتش: شما می دانید که کاغذ معمولی در برابر آب و آتش هیچ مقاومتی ندارد و به راحتی خیس شده و از بین می رود و  همچنین در صورت قرار گرفتن در مقابل آتش، به راحتی می سوزد. به کار بردن کلسیم کربنات نانو در ساخت کاغذ، منجر به افزایش مقاومت کاغذ در برابر آب و آتش می گردد.

برای آشنایی با اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد این مطلب را مطالعه کنید.


در این مقاله سعی شد شما با مهمترین دلایل کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ آشنا شوید. به طور کلی مواد نانو تاثیرات زیادی در ساخت مواد مختلف می گذارند. استفاده از نانو کلسیم کربنات در کاغذ سازی نیز به همین علت می باشد. استفاده از این مواد موجب به وجود آمدن ویژگی های جدید در کاغذ شده است. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین خرید انواع نانو مواد، به سایت اینترنتی نانو مواد مراجعه نمایید.

اگر میخواهید بدانید که آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند یا خیر این مطلب را مطالعه کنید.

سبد خرید