سولفات مس چیست و چه کاربردی دارد؟

سولفات مس یک ترکیب معدنی با یک فرمول شیمیایی می باشد که به کاربرد سولفات مس در این مقاله می پردازیم. رایج ترین شکل ترکیب آن پنتا هیدرات می باشد. نام های قدیمی سولفات مس به اسم های زاج کبود، ویتریول آبی و سنگ آبی معروف بوده است.

برای خرید سولفات مس با ما تماس بگیرید.

 

کاربرد سولفات مس

 

ساختار پنتا هیدرات یک ساختار پلیمری است که در آن مس به چهار لیگاند آب متصل می شود. ایم ماده برای اولین بار در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت، و در سال 1956 به ثبت رسید. در سال های قدیم از این ترکیب در صنعت رنگرزی و آبکاری مورد استفاده قرار می گرفت. ولی امروزه استفاده های فراوانی از این ماده شده است.

 

 

سولفات مس چیست و چه کاربردی دارد؟

 

حالا می خواهیم بدانیم سولفات مس چگونه تشکیل می شود و یا به عبارتی چگونه ساخته شده است.  این ماده از تصفیه فلز مس و با اسید سولفوریک غلیظ و گرم رقیق و تولید می شود. سولفات مس برای مصارف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گرفت. البته جالب است بدانی با شستن آرام سنگ معدن سولفات مس تشکیل می شد. زاج کبود که 96 درصد آن سولفات مس است حاوی مقدار کمی آب نیز می باشد.

 

خواص ضد باکتریایی نانو اکسید منیزیم را در این مطلب مطالعه کنید.

 

مس سولفات بدون آب 39/89 درصد مس و 60/19 درصد جرم سولفات می باشد. کریستال های سولفات مس در چهار اندازه تشکیل می شوند: بلور های بزرگ، بلور های کوچک، بلور های ریز به اندازه برف و پودر مس سولفات.


کاربرد های سولفات مس چیست؟


سولفات مس در عرصه های مختلف مورد بهره برداری قرار می گیرد. در اینجا به چند کاربرد مهم سولفات مس اشاره می کنیم:


استفاده از سولفات مس در کشاورزی:

 

استفاده از سولفات مس در حیطه کشاورزی به عنوان یک مواد مغذی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده سبب تولید ویتامین A برای گیاهان می شود و نقشی متابولیکی را ایفا می کند. همچنین موجب زود رسیدن میوه ها می شود یعنی نقشی بیوسنتزی را انجام می دهد. سولفات مس زمانی که با آب مخلوط و حل می شود بیشتر جذب می شود و اینگونه برای تاثیرش در گیاهان مفید واقع می گردد. سولفات نوع 5 آبه البته بدون اسید نیتریک به عنوان کود شیمیایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

برای اینکه در مورد کاربرد نانو اکسید مس در سرامیک سازی بیشتر بدانید به این مطلب مراجعه کنید


استفاده به عنوان قارچ کش:

سولفات مس 5 آبه استفاده های دیگری نیز دارد و آن این است که به عنوان یک قارچ کش از آن استفاده می گردد. گاهی بعضی از قارچ ها توانایی سازگاری با سطح بالای یون های مس می باشد. مخلوط سولفات مس و کربنات آمونیوم برای جلوگیری از میرایی نهال به کار برده می شود. از جمله کاربردهای عالی برای سولفات مس استفاده آن برای از بین بردن جلبک ها در استخر می باشد.

 

همچنین از این ماده کاربردی برای از بین بردن انگل های داخل آکواریوم استفاده می شود. اگر چه باید به این مطلب واقف باشید که سولفات مس برای سلامتی ماهی مضر است و ایم ماده برای از بین بردن انگل ها ی آب مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.


آنالیز شیمیایی سولفات مس:از این ماده جهت کاهش قند ها نیز بهره برده می شود. و هر زمان که نیاز به انجام آزمایش شیمیایی باشد از سولفات مس استفاده می شود. سولفات مس در ترکیب با شعله رنگ قرمز آن تبدیل به رنگ سبز می شود. 


سنتز ترکیبات آلی: برای تشکیل و اصلاح گروه های استال از نمک بی آب مس استفاده می گردد. از ترکیب نمک هیدراته با پرمنات پتاسیم یک ترکیب اکسید کننده حاصل شده و و به الکل های اولیه تبدیل می گردد. 

 

کاربرد سولفات مس در صنعت


و اما سولفات مس علاوه بر مواردی که توضیح داده شده در عرصه صنعت نیز بسیار کاربردی می باشد. در اینجا به شرح مختصری از آن می پردازیم:

 

برای اطلاع از مزایا و معایب استفاده از نانو مواد این مطلب را بخوانید.


سولفات مس یا همان زاج کبود کاربردی ترین نمک مس می باشد. امروزه در تمام دنیا به تولید این ماده موثر پرداخته می شود، و طبق آماری که تخمین زده شده در صد زیادی از آن در عرصه کشاورزی به مصرف می رسد. از سولفات مس به عنوان یک قارچ کش عالی و یک تیمار کن خاک نیز استفاده می گردد. از جمله کاربرد های سولفات مس در صنعت به چند مورد اشاره می کنیم:

 

اگر میخواهید بدانید نانو اکسید مس چیست، این مطلب را مطالعه کنید.


کاربرد سولفات مس جهت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی

  • در صنعت فلزات به عنوان یک پوشش برای سیم مفتول کاربرد دارد. 
  • از سولفات مس برای کار های حکاکی جهت استفاده در صنعت چاپ بهره می برند.
  • در صنعت رنگ نیز از سولفات مس برای ساخت رنگ های ضد رسوب استفاده شده و از آن جهت رنگ آمیزی شیشه استفاده می شود.
سبد خرید