تاثیر فناوری نانو در صنایع کشاورزی

تاثیر فناوری نانو در صنایع کشاورزی موضوع مورد بررسی این هفته نانو مواد گستران پارس می باشد. با افزایش جمعیت در کل جهان و نیاز بیشتر به مواد غذایی هر روز بیشتر از قبل به اهمیت رشد تکنولوژی در عرصه کشاورزی احساس می شود. نانوتکنولوژی با تاثیرات فراوانی که بر روی آب و طبیعت و همچنین مواد غذایی می گذارد می تواند تا حد زیادی از سالم بودن آنها مطمئن شد.

برای اینکه بدانید نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند این مطلب را مطالعه کنید.

 

 

تاثیر فناوری نانو در صنایع کشاورزی

تکنولوژی نانو هر روزه در حال پیشرفت است و در زمینه سلامتی نیز همیشه پیشگام بوده و همچنین به سلامت محیط زیست نیز کمک عمده ای می کند. همیشه گمان می کردیم تکنولوژی نانو تنها در عرصه پزشکی کاربرد دارد ولی الان به این نتیجه میرسیم که نانو در زمینه کشاورزی نیز پیشگام بوده و کاربرد هایش بیش از گذشته در حال افزایش است. ساختار نانو مواد با داشتن ویژگی ها شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی کاربرد های فراوانی دارد.

برای اطلاع از مزایا و معایب استفاده از نانو مواد این مطلب را بخوانید.
توسعه نانو در صنایع کشاورزی

امروزه توسعه نانو در صنایع کشاورزی در کشور های در حال توسعه در زمینه های گوناگون از جمله مواد غذایی، تولید خوراک دام، سیستم های تولید برنج، مراقبت های بهداشتی حیوانات، کشاورزی هوشمند رو به افزایش است. امروزه با افزایش جمعیت در کل جهان چالش هایی مانند تغییرات آب و هوایی، دسترسی کم به مواد مغذی گیاهی مانند فسفر و پتاسیم از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

یکی از کاربردهای نانو در صنایع کشاورزی موجب کاهش کاربرد محصولات مراقبت از گیاهان، کاهش استفاده از مواد کود دهی گیاهان و افزایش  بازده در بهینه کردن مواد غذایی شده است. ابزار های نانو فناوری عبارتند از نانو کپسول ها، ذرات نانو و کپسید های ویروسی که برای کشف و درمان بیماری ها افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاهان و فرآیند تصفیه آب کمک می کند.

همچنین استفاده از نانو ذرات می تواند باعث از آسیب هایی که به بافت های گیاهان به دلیل آزاد شدن مواد شیمیایی صورت می گیرد جلوگیری کند. با استفاده از دستگاه های فناوری نانو می توان موجب تحول ژنتیکی در عرصه کشاورزی شد. نانو ذرات مشتق نیز به دلیل مزایای بسیار خوبی که بر روی سلامت انسان و محیط زیست دارد نسبت به گذشته توجه بیشتری به ان شده است.  

برای اطلاع از مزایای نانو مواد برای محیط زیست این مطلب را بخوانید.

به عنوان مثال از نانو ذرات نشاسته برای محرک زیستی مورد استفاده قرار میگیرد. شرکت های بزرگ شیمیایی در جهان در حال بررسی پتانسیل های فناوری نانو هستند، و این تلاش ها برای افزایش کارایی و نفوذ بیشتر در محصولات می باشد. برخی از محصولات نانو که باعث استفاده کمتر از آب برای گیاهان می شود توسط شرکت های کوچک فعال در این زمینه تولید می گردد.

برای دیدن کاربرد نانو کلسیم کربنات در ساخت کاغذ این مطلب را مطالعه کنید.

تنها عیب تولیدات نانو در صنایع کشاورزی این است که با قیمت های بالا به فروش می رسد و گاهی خرید آن برای کشاورزان به صرفه نیست. و همین موضوع سبب شده تا این محصولات در مقیاس کوچک به تولید برسد. البته تمام این هزینه ها با افزایش بازدهی در بخش های پزشکی جبران پذیر است. اما همچنان تولید کنندگان به دنبال هزینه پایین و تولید انبوه می باشند. 

 

فناوری نانو در بهبود کیفیت

استفاده از فناوری نانو در بهبود کیفیت و طعم و مزه غذا ها نیز بسیار مثمر ثمر بوده است. حفظ مواد غذایی با تمام مزیت هایی که برای بدن انسان دارد در مدت زمان طولانی به اقتصاد یک جامعه می تواند کمک زیادی کند. زیرا در شرایط آب و هوایی امروز در جهان و گرم شدن کره زمین محصولات غذایی نیز دچار تغییراتی در بافت و کیفیت می شوند و با استفاده از نانو تکنولوژی می توان تا اندازه زیادی این مشکل را حل کرد.

برای اطلاع از کاربرد نانو کلسیم کربنات در چسب سازی این مطلب را مطالعه کنید.

همانطور که میدانید با ورود فناوری نانو در صنایع کشاورزی، در دهه های گذشته انقلاب سبز را به وجود آورد و کشاورزی سنتی را با تمام ضرر و زیان هایش پایان دارد و وارد عرصه جدیدی شده و کشاورزی صنعتی را به وجود آورد. با بوجود آمدن انقلاب کشاورزی صنعتی کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی رو به افزایش شد.

ولی امروزه با افزایش جمعیت در جهان رویه دیگری در پیش گرفته شده و علاوه بر استفاده بیشتر از نانو در صنایع کشاورزی از فناوری های جدید نانو برای رشد این صنعت استفاده می شود. صنعت نانو بیشتر از گذشته جایگاه خود را در علوم کشاورزی و صنایع وابسته به اثبات رسانده است.

برای مشاهده 5 کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره این مطلب را مطالعه کنید.

فناوری نانو در صنایع کشاورزی در تمام بخش های تولید محصولات کشاورزی، فرآوری، نگهداری و بسته بندی کاربرد های وسیعی دارد. استفاده از نانو تکنولوژی می تواند به کاهش بسیاری از هزینه های اضافی در مصرف آب، کود و غیره بیانجامد.

سبد خرید