آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند؟

تمامی موارد نوظهور، دارای مزایا و معایبی می باشد. در برخی از مواد، این مزایا نسبت به معایب ناچیز بوده که منجر به این می‌شود که از آن ماده استفاده نشود. از طرف دیگر برعکس این قضیه نیز ممکن است؛ یعنی معایب آن ماده نسبت به مزایای آن ناچیز است و ما به استفاده از آن ادامه می دهیم. نانو ذرات یک دسته از این ذرات می باشند که دارای مزایای بیشتری نسبت به معایب شان می باشند. یک مورد از معایبی که ممکن است نانوذرات داشته باشند، آسیب رساندن به سلامت انسان است. برای اینکه ما بدانیم، آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند یا خیر؟ بهتر است این مطالب را مطالعه کنیم. در این مقاله، سایت نانو مواد که یکی از تخصصی ترین سایت ها در مورد نانو ذرات می باشد، دست دارد به این سوال پاسخ دهد.

برای اینکه در مورد نقش نانوذرات در درمان سرطان بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

 

نانو ذرات به چه موادی گفته می شود؟ 


نانو ذرات از واحدهای کوچک ‌بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر حداقل در یک بعد تشکیل شده اند. نانو ذرات در واقع مواد شیمیایی هستند که بدون تغییر ویژگی اصلی از جمله افزایش قدرت واکنش شیمیایی یا توانایی هدایت در مقیاس بسیار کوچک تولید می شوند. اینکه این ترکیبات در حال حاضر بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند اما دانشمندان هنوز برای تعریف دقیق آنها به توافق نرسیده اند ولی قبول دارند که این مواد تاحدی ریز هستند که با مقیاس نانومتر اندازه گیری می شوند.

برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.

نانومتر یک میلیونیوم میلی متر است یعنی می توان گفت تقریبا ۱۰۰۰۰۰ بار کوچکتر از قطر موهای انسان. ذرات نانو در واقع به موادی گفته میشود که در یکی از ابعاد خود اندازه بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر داشته باشند. این ذرات اکثراً به وسیله چشم انسان و یا حتی با میکروسکوپ های معمولی آزمایشگاه نیز دیده نمی شوند.

برای اطلاع از مزایای نانو مواد برای محیط زیست این مطلب را بخوانید.
آیا نانو ذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند؟ 


اکنون که با تعریف نانو ذرات به صورت خلاصه آشنا شدید. بهتر است به سراغ سوال اصلی این مقاله رفته و بدانیم که آیا نانوذرات برای انسان مضر هستند یا خیر. 
نانوذرات در اندازه های کنترل شده و هیچگونه ضرری برای سلامت انسان ندارد و حتی موارد درمانی نیز به وسیله برخی از نانوذرات، مانند نانو ذرات طلا، انجام می گیرد. اما در حال حاضر نانوذراتی که به طور ناخواسته، از طریق فرآیندهای احتراق انجام شده جهت تولید انرژی یا در اتومبیل‌ها، فرایندهای خوردگی مکانیکی و یا فرآیندهای صنعتی معمول بوجود می‌آیند، بیش از تولید صنعتی نانوذرات بر محیط زیست و زندگی انسان تاثیر می‌گذارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

اما اثرات افزایش بیش از حد تولید و استفاده از نانومواد در سلامت کارکنان و مصرف‌کننده‌ها، سلامت عمومی و محیط زیست باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که فرآیند رشد و واکنش‌های شیمیایی کاتالیستی در سطح اتفاق می‌افتند، یک مقدار مشخصی از ماده در مقیاس نانومتری بسیار فعال‌تر از همان مقدار ماده با ابعاد بزرگ‌تر می‌باشد. این موارد بر روی سلامتی و محیط زیست اثرات منفی داشته و منجر به سمیت زیاد نانوذرات شوند.
البته بدن در مقابل ذرات ریز تا حدودی مقاوم است و ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرون را دفع می کند.  از طریق نشستن بر روی دیواره مسیر هوایی، از هوای ورودی به ریه جدا می‌شوند. حرکات مژه‌های این قسمت، خلط را به سوی گلو بالا برده و از آنجا یا در اثر سرفه خارج و یا بلعیده می‌شوند.

برای اینکه بدانید نانو کربنات کلسیم چیست این مطلب را مطالعه کنید.

ذرات کوچکتر (کوچکتر از 2.5 میکرومتر) و نانوذرات ممکن است وارد کیسه‌های هوایی شوند، که ناحیه مبادله گاز در ریه می‌باشند. جهت تسهیل جذب اکسیژن و دفع دی‌اکسید کربن، تمام غشاها و سلول‌ها در این قسمت از ریه، نازک و آسیب‌پذیر بوده و هیچ‌گونه لایه حفاظتی ندارند. از این روش ممکن است برخی از نانو ذرات با ورود به بدن انسان، به سلامت او آسیب رسانند.


به طور کلی مزایای نانوذرات نسبت به معایب و خطراتی که برای سلامتی انسان دارد بسیار بیشتر است. در استفاده از نانوذرات نباید زیاده روی کرد. در صورتی که استفاده از نانوذرات به صورت کنترل شده و متناسب با شرایط و نیاز باشد، هیچ گونه خطری برای انسان ندارد. اما در صورت استفاده بی محابا و زیاد از حد، ممکن است نانوذرات به سلامت انسان آسیب برساند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نانوذرات و دریافت راهنمایی از مشاورین مجرب در این زمینه، به سایت نانو مواد مراجعه کنید.
برای دانستن 5 کاربرد مهم نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

سبد خرید