۵ کاربرد مهم نانو کربنات کلسیم

 

اولین سوالی که در زمان صحبت در مورد نانو مواد ها به ذهن خواننده می رسد، این است که کاربرد این نانومواد ها چیست؟ نانو مواد ها انواع مختلفی دارند و تقریبا امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، مواد زیادی وجود دارند که نانو ذرات آن ها ساخته شده است.

هر کدام از این مواد کاربرد های متفاوتی دارند. یکی از این مواد نانو کربنات کلسیم است. از نانو کربنات کلسیم، استفاده های مختلفی در زمینه‌های صنعتی، پزشکی، دندان سازی و... می شود. سایت نانو مواد در ادامه ۵ کاربرد مهم نانو کربنات کلسیم را برای شما بیان می کند. اگر برای شما نیز سوال پیش آمده است که نارو کربنات کلسیم چه کاربردهایی دارد؟ این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

برای اینکه بدانید نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند این مطلب را مطالعه کنید.

 

 

نانو کربنات کلسیم چیست؟

ذرات نانو در واقع کوچک شده‌ی یک مولکول بزرگ تر از یک ماده هستند. این ذرات در ابعاد ۱ تا ۱۰۰ نانومتر، عرض، طول و یا ارتفاع دارند. کوچک بودن این ذرات موجب شده است تا خواص و ویژگی های متفاوتی داشته باشند. 

کربنات کلسیم را به جرات می‌توان یکی از پرکاربردترین مواد معدنی در زندگی بشر نامید. کربنات کلسیم به علت فراوانی و خواص منحصر به فرد خود از جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر برخوردار است. تحقیقات بر روی این ماده معدنی باعث پدید آمدن انواع مصنوعی آن شد. به طوری که امروزه کربنات کلسیم مصنوعی یا رسوبی در انواع مختلفی توسط انسان‌ها تولید می‌شود.

برای اطلاع از مزایا و معایب استفاده از نانو مواد این مطلب را بخوانید.

اما نانو کربنات کلسیم چیست؟ کربنات کلسیم نانو یکی از مهم‌ترین انواع کربنات کلسیم مصنوعی است که کاربردهای گوناگونی دارد. اصلی‌ترین ویژگی کربنات کلسیم نانو اندازه بسیار کوچک قطر  ذرات آن است. کربنات کلسیم زمین یا طبیعی را نمی‌توان تا این اندازه و با این دقت آسیاب کرد. بنابراین کربنات کلسیم نانو حتما از نوع رسوبی است و توسط واکنش‌های شیمیایی در کارخانجات تولید می‌شود. پس می توان گفت نانو کربنات کلسیم یک ماده آزمایشگاهی و ساخته دست انسان است.

برای دیدن 4 دسته بندی مختلف نانو مواد ، این مطلب را مطالعه کنید.

۵ کاربرد مهم کربنات کلسیم چیست؟ 

این مواد کاربرد های گسترده ای در زمینه های مختلفی از جمله پزشکی، پلاستیک، دندان سازی و... دارد‌. در ادامه به بررسی ۵ مورد از کاربرد های مهم کلسیم خواهیم پرداخت.

  1.  ساخت پلاستیک: در صنعت پلاستیک از این نانو ذرات، به عنوان پرکننده های عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. نانو کربنات کلسیم علاوه بر پر کننده، می توانند نقش فعال کننده و تقویت کننده را نیز بازی کنند.
  2.  ساخت لاستیک های خودرو: استفاده از نانو کربنات کلسیم در ساخت لاستیک ها، موجب افزایش حجم، بهبود عملکرد در جاده و کاهش هزینه های تولید می گردد. 
    برای اطلاع از 5 کاربرد مهم نانو اکسید روی این مطلب را مطالعه کنید.
  3.  کاربرد نانو کلسیم کربنات در تولید چسب: این ماده مانند کاربرد در پلاستیک، به عنوان پر کننده ارزان قیمت چسب ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین سازگاری خوبی با چسب ها دارد و باعث افزایش قدرت چسبندگی آن ها می گردد. استفاده از این نانو ذرات در درزگیرهای پلی سیلوکسان بسیار رواج دارد. 
  4.  درمان مشکلات استخوان و دندان: از نانو کربنات کلسیم، برای پر کردن نقص استخوان، درمان ضایعات اولیه پوسیدگی دندان و تولید بافت استخوانی بدون فرم، استفاده می شود.  نانو ذرات CaCO3 به دلیل داشتن ویژگی های خاص یک کاربرد دوگانه بالقوه را به عنوان جایگزینی استخوان و دارو نشان می دهد. 
  5.  کاربرد در تولید جوهر: جوهر عمدتا از رنگ دانه ها، مواد افزودنی، چسب و پرکننده ها ساخته می شود. از کلسیم کربنات در ساخت جوهر به عنوان ماده خشک کننده استفاده می شود. نانو کربنات کلسیم، یکی از مواد مهم در ساخت جوهر است و حضور آن در جوهر موجب خشک شدن سریع بر روی کاغذ می شود. 

 برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید.

نانو کربنات کلسیم دارای کاربرد های منحصر به فردی است که استفاده آن در بخش های مختلف صنعت را مقرون به صرفه می کند. اگر شما به دنبال خرید و تهیه نانو کربنات کلسیم هستید، می توانید به سایت نانو مواد مراجعه کنید و این ذرات نانو با بالا ترین کیفیت را از طریق این سایت خریداری نمایید.

برای اینکه بدانید گرافن چیست و چه کاربردهایی دارد این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

سبد خرید