فرمول شیمیایی نانو اکسید روی چیست؟

فرمول شیمیایی نانو اکسید روی چیست؟ در روزگار قدیم به اکسید روی را توتیا می نامدند. در ساخت فلز هایی مانند برنج و درمان بیماری های چشمی مورد استفاده قرار می گرفت. نانو اکسید روی یکی از پرکاربردترین نانو ساختار ها در علم نانو می باشد. نانو ذرات روی به دو صورت معدنی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. نانو ذرات روی در دو ساختار پدید می آیند.

 برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید.

فرمول شیمیایی نانو اکسید روی چیست؟

یکی به صورت شش وجهی، و دیگری مکعبی. از نانو ذرات روی در بخش های مختلف صنعت استفاده می شود. فرمول شیمیایی نانو ذرات روی ZnO می باشد، و در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد اکسید روی مانند نانو ذرات است و از طریق تخریب دیواره باکتری عمل می کند.

برای اطلاع از 5 کاربرد مهم نانو اکسید روی این مطلب را مطالعه کنید.

نانو ذرات اکسید روی بیشتر برای مقابله با باکتری های ذرات گرم و مثبت بکار برده می شود. در واقع فرمول شیمیایی ZnO  برای تعیین عملکرد نانو ذرات بر روی باکتری های بیمارستانی صورت گرفته است. نانوذرات روی برای صنعتگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ویژگی های خوب نانو اکسید روی
 

  • پایداری شیمیایی بالا
  • فعالیت کاتالیزوری بیشتر
  • جذب نور فرابنفش

و از مهمترین خواص نانو ذرات روی می توان به ضد باکتری بودن آن اشاره کرد. نانو اکسید روی در انواع صنعت دارای کاربرد های فراوان می باشد.

برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.

در اینجا به تعدادی از آنها می پردازیم:

اکسید روی به دلیل خواص نوری، الکترونیکی و پیرو الکترونیکی و همچنین کاربردش در سلول های خورشیدی و حسگر ها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. نانو ذرات روی مصارف گوناگونی دارد از جمله استفاده از آن در صنعت ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، سرامیک و لاستیک و همچنین تولید پانسمان های طبیعی. از نانو ذرات روی برای ساخت کرم ضد آفتاب نیز استفاده می شود، زیرا دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد اشعه ماوراء بنفش می باشد. 

خواص آنتی باکتریال نانو اکسید روی

نانو ذرات روی به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد اشعه ماوراء بنفش در در ساخت دارو های ضد سرطان از آن استفاده می شود. 

خواص شیمیایی نانو اکسید روی

این نانوذرات دارای پایداری شیمیایی بالا می باشد. دلیلی این پایداری این است که اکسید روی در دمای 1975 به اکسیژن و بخار روی تبدیل می شود و همین عامل موجب پایداری آن می شود. 
فعالیت بیولوژیکی در نانو ذرات روی به عواملی مانند شیمی سطح، توزیع اندازه، واکنش ذرات در محلول بستگی دارد. اندازه و شکل نانو ذرات روی در اندازه و شکل های متفاوتی روی می دهد.

برای اینکه در مورد نقش نانوذرات در درمان سرطان بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

استفاده از روش های آماده سازی پایدار بر روی این نانو ذرات در سال های اخیر صورت گرفته است. استفاده از روش های شیمیایی و فیزیکی به صورت گسترده بروی نانو ذرات روی انجام شده است. فناوری بیو سینتیک و سازگاری آن با محیط زیست بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی به نظر می رسد.

برای اینکه بدانید نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند این مطلب را مطالعه کنید.

کلوئید های نانو ذرات ZnO توسط هیدرولیز کردن بر روی استات در محلول متانول تشکیل می شود. محلول KOH به آن اضافه شده و محلولی تیره قبل از تشکیل ZnO تولید می گردد. در این روش پودر روی استات بعد از اضافه شدن به متانول در دمای 60 درجه گرم می شود. زمانی که نانو ذره های ZnO تشکیل می شود به طور مداوم از تبخیر کننده های محلول حذف می شود.

روش هیدروترمال کردن

حدود یک گرم از آن در 300 میلی لیتر آب مقطر حل می شود و سپس 8 گرم محلول NaOH به این محلول اضافه می شود. بع از گذشت 8 ساعت رسوبی از آن باقی می ماند که با آب مقطر شسته می شود، و دوباره کار قبلی تکرار شده و در آب حل می شود. بعد از این مرحله با 50 میلی لیتر PVP حل می شود و آنقدر هم زده شده تا به صورت یک محلول یک دست تبدیل شود.

برای دیدن 4 دسته بندی مختلف نانو مواد ، این مطلب را مطالعه کنید.

این محلول در مرحله بعد به Autoclave منتقل می شود و تا دمای 60 درجه به آن گرما داده می شود بعد از انجام تمام این مراحل پودر ZnO بدست می آیند سپس با آب مقطر شسته شدند در دمای 100 خشک شده و مراحل فرمول شیمیایی ZnO انجام می شود. با توجه به انجام تمامی مراحل بالا نانو ذرات بدست آمده در این روش 15 نانومتر می باشد. 

سبد خرید