ترجمه کتاب اکسید گرافن، مبانی فیزیکی و کاربردها

اکسید گرافن، ساختاری مدرن و تک‌لایه از مادۀ شناخته‌شدۀ اکسید گرافیت است. اکسید گرافیت ماده‌ای موجود در طبیعت نیست و به صورت مصنوعی تولید می‌شود. تاریخچه سنتز این ماده به بیش از ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد. ایجاد تک‌لایه‌ای از این ماده، اکسید گرافن نامیده می‌شود که یکی از اعضای اصلی در خانواده ماده نوظهور گرافن می‌باشد. گرافن به‌ صورت تک‌لایه‌ای از اتم‌های کربن با پیوند <sup>۲</sup>sp در یک شبکۀ لانه‌زنبوری است که به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای همچون چگالی جریان بالا، خنثی بودن شیمیایی، هدایت حرارتی بالا، قابلیت عبور نور، و رفتار فوق آب‌گریزی در مقیاس نانومتری، انقلابی در علوم مربوطه ایجاد نموده است.

از زمان کشف مواد گرافنی در سال 2004 میلادی، این دسته از مواد به‌طور پیوسته در معرض مطالعات و پژوهش‌های عمیق قرار داشته است. در سال‌های اخیر، پژوهش‌های گسترده‌ای معطوف به روشن ساختن ترکیب شیمیایی اکسید گرافن و مکانیزم‌های غالب در اتصال انواع گروه‌های عاملی همچون هیدروکسیل، اپوکسی، کربوکسیل و غیره به آن بوده است. احیای اکسید گرافن و تبدیل آن به گرافن نیز یکی از موضوعات داغ تحقیقاتی در این زمینه بوده است. اکسید گرافن ناب و خالص، یک عایق الکتریکی است و پس از احیا، به هادی الکتریکی بدل می‌شود. مقایسه اکسید گرافن و اکسید گرافنِ احیاشده در کاربردهای مختلف نیز مورد توجه زیادی بوده است.

با کنکاش و تحلیل آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردها در مورد تحقیقات پیرامون گرافن، کتاب « اکسید گرافن، مبانی فیزیکی و کاربردها» به سنتز، خواص و کاربردهای مهم این ماده در حوزه‌های گوناگون می‌پردازد. این کتاب روش‌های مختلف برای سنتز اکسید گرافن به همراه انواع مشخصه‌یابی­ها، خواص، و کاربرد آن در حوزه­های مختلف را ارزیابی می‌نماید.

کتاب «اکسید گرافن، مبانی فیزیکی و کاربردها» ترجمه کتاب «Graphene oxide, physics and application» است که توسط دکتر میثم جلالی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران) و دکتر مهدی ملکی ترجمه و توسط انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به چاپ رسیده است. این کتاب نوشتۀ جیجون ژائو، لیژائو لیو و فِن لی (از محققین دانشگاه صنعتی دالیان، چین) است که در سال 2015میلادی توسط انتشارات معتبر و بین‌المللی Springer به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل بخش  های زیر است:
<ul>
     <li><strong>فصل اول: تولید و احیا</strong></li>
     <li><strong>فصل دوم: مشخصه‌یابی ساختاری</strong></li>
     <li><strong>فصل سوم: مدل‌سازی ساختاری و خواص فیزیکی</strong></li>
     <li><strong>فصل چهارم: کاربرد اکسید گرافن در الکترونیک و اپتیک</strong></li>
     <li><strong>فصل پنجم: کاربرد اکسید گرافن در تبدیل و ذخیره‌سازی انرژی</strong></li>
     <li><strong>فصل ششم: کاربرد اکسید گرافن در علوم زیست ­محیطی</strong></li>
     <li><strong>فصل هفتم: کاربرد اکسید گرافن در زیست­فناوری</strong></li>
     <li><strong>فصل هشتم: نتیجه ­گیری و چشم­ انداز</strong></li>
</ul>
&nbsp;

&nbsp;

سبد خرید