گرافن در نساجی

یکی از کاربردهای گرافن صنعت نساجی و پوشاک می باشد. تحقیقات مهمی در این حوزه در جهان در حال انجام است.
محققین در موسسه ملی گرافن (NGI) یک روش برای تولید صنعتی الیاف پایه گرافن یافتند. پارچه های الکتریکی پتانسیل بالایی برای لباس های ورزشی، مراقبت های بهداشتی، هوافضا و برنامه های کاربردی بدنسازی داشته اند، و به همین ترتیب توجهات پژوهشگران سراسر جهان را به خود جلب کرده اند. ادغام سنسورهای پایه الیاف به پوشاک در فرایند تولید هنوز زمان گیر و پیچیده است. همچنین این مواد گران قیمت، غیر زیست تخریب پذیر، ناپایدار و حاوی مواد هادی فلزی هستند.
در حال حاضر محققان NGI فرایندی را ایجاد کرده اند که توانایی تولید الیاف هادی مبتنی بر گرافن را دارند. این امکان وجود دارد که این کار را با استفاده از ماشین آلات نساجی فعلی بدون هیچ گونه افزایشی در هزینه های تولید انجام شود. الیاف تولید شده پایه گرافن ارزان، زیست تخریب پذیر و قابل شست و شو می باشند.
این امکان وجود دارد که چنین سنسورهایی را به بلوتوث کم مصرف یا RFID متصل کنند تا داده ها را به صورت بی سیم به دستگاه های تلفن همراه انتقال دهند. طبق گزارش منتشر شده دانشگاه منچستر، یکی از موانع برای پیشرفت الیاف الکترونیکی پوشیدنی، اجزای حجیم مورد نیاز برای توان آن ها است. در گذشته ترکیب کردن این اجزا بدون آسیب رساندن به راحتی و خواص این مواد مشکل بوده که ظهور دستگاه های هوشمند شخصی همانند ساعت های فیتنس ترقی پیدا کرد.
دکتر شیلا افروج، که در آن زمان برای دکترای خود تحصیل می کرد، گفته: برای معرفی مواد جدید جذاب مانند گرافن به صنایع نساجی بزرگترین چالش، مقیاس پذیری فرایند تولید است. در این جا با استفاده از مواد گرافنی و الیاف پایه گرافن با استفاده از فرایند تولید سریع و فوق سریع، بر این چالش غلبه می کنیم. تکنولوژی گزارش شده برای تولید یک هزار کیلوگرم نخ پایه گرافن در ساعت یک پیشرفت قابل توجهی برای صنعت نساجی است.
دکتر نازمول کریم، از موسسه ملی گرافن گفت: به لطف نوآوری های اخیر در زمینه منسوجات، لباس های با کارایی بالا اکنون در حال تغییر هستند. منافع رو به رشد جامعه نساجی وابسته به بهره گیری از خواص عالی و چند منظوره گرافن برای کاربردی سازی لباس های هوشمند است.
ما معتقد هستیم که فرایند تولید فوق سریع برای الیاف پایه گرافن می تواند مرحله مهمی در جهت تحقق لباس های نسل جدید با کارایی بالا باشد.

سبد خرید