مستربچ آنتی باکتریال چیست ؟

مستربچ آنتی باکتریال چیست ؟

مستربچ ترکیبی غلیظ از رنگدانه ها یا مواد افزودنی است که درون یک حامل پلیمری محصور شده اند. برای معرفی رنگ و سایر خواص به پلیمرها و سایر مواد در طول فرآیند تولید استفاده می شود.

مستربچ ضد میکروبی نوعی مستربچ است که حاوی ترکیب غلیظی از مواد ضد میکروبی است که درون یک حامل پلیمری محصور شده است. این ماده ضد میکروبی برای از بین بردن 99.99٪ میکروارگانیسم های موجود در سطح یک ماده تیمار شده استفاده می شود.

 

فرآیند تولید مستربچ ضد میکروبی چیست؟

فرآیند تولید مستربچ معمولاً شامل مراحل زیر است

انتخاب پلیمر حامل: ماده حامل باید با پلیمر پایه سازگار باشد زیرا سازگاری بالا، پردازش پذیری خوب و تأثیر کم بر خواص نهایی محصول را ارائه می دهد. داشتن سازگاری خوب بین پلیمر حامل و پایه منجر به محصول نهایی با کیفیت بالاتر می شود. نیاز به سیستم های حامل مشابه به ویژه در مورد کاربردهای با کیفیت بالا و پلاستیک های مهندسی اعمال می شود. پلیمر حامل به عنوان وسیله ای برای انتقال رنگدانه ها یا مواد افزودنی که به مستربچ اضافه می شوند عمل می کند. پلیمرهای حامل رایج شامل پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP) و پلی وینیل کلراید (PVC) می باشد

افزودن رنگدانه ها یا مواد افزودنی: رنگدانه ها یا مواد افزودنی در مقادیر مشخص به پلیمر حامل اضافه می شوند تا رنگ و/یا خواص مورد نظر را ایجاد کنند. رنگدانه ها یا افزودنی ها معمولاً به شکل پودر یا مایع خشک هستند و در یک میکسر یا مخلوط کن به پلیمر حامل اضافه می شوند.

اکستروژن: مخلوط پلیمر حامل و رنگدانه ها یا مواد افزودنی سپس در یک اکسترودر قرار می گیرد و در آنجا گرم می شود، مخلوط می شود و در نهایت به گرانول تبدیل می شود.

گرانول سازی: پس از اکسترود شدن مخلوط، سرد شده و به صورت گرانول های کوچک بریده می شود. این گرانول ها اکنون آماده استفاده به عنوان مستربچ هستند. این فرآیند کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که رنگدانه ها یا مواد افزودنی به طور مساوی در سرتاسر مستربچ توزیع می شوند

کنترل کیفیت: اقدامات کنترل کیفیت برای اطمینان از اینکه مستربچ الزامات مشخص شده مانند رنگ، قوام و هر ویژگی اضافی مورد نظر را برآورده می کند، انجام می شود. در واقع، استفاده از مستربچ کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که یک مخلوط همگن به دست می آید و محصول نهایی دارای سطح ثابتی از خاصیت مورد نظر است و به طور مساوی در سراسر توزیع می شود.

فرآیند ایجاد یک مستربچ ضد میکروبی معمولاً شامل مخلوط کردن مواد ضد میکروبی با یک حامل پلیمری مناسب و پردازش مخلوط با استفاده از تجهیزات تخصصی مانند اکسترودر است. مستربچ ضد میکروبی حاصل، ترکیبی غلیظ از مواد ضد میکروبی و حامل پلیمر است که می‌تواند به راحتی در طول فرآیند تولید به پلیمر پایه اضافه شود. در واقع، مستربچ ضد میکروبی را می توان در انواع فرآیندهای تولیدی مختلف، از جمله قالب گیری تزریقی، قالب گیری دمشی و اکستروژن استفاده کرد.

 

پس از افزودن به پلیمر پایه، ماده ضد میکروبی به آرامی آزاد می شود و حفاظت مداوم در برابر رشد میکروارگانیسم ها بر روی سطح ماده تیمار شده را فراهم می کند. محافظت در طول عمر معمول محصول ادامه دارد. این برای تولید طیف گسترده ای از محصولات مانند مواد بسته بندی، محصولات پزشکی، اسباب بازی ها و منسوجات سودمند است.

پلیمرهای صنعتی و مصرفی می توانند مستعد حملات میکروبی بوده و اثرات نامطلوبی مانند رنگ آمیزی، بو و تخریب فیزیکی ایجاد کنند. باکتری ها و قارچ ها از بیشتر افزودنی های پلاستیکی و پلیمری تغذیه می کنند که اغلب منجر به از دست دادن بالقوه یکپارچگی محصول می شود. این امر به ویژه برای کاربردهای خارج از منزل صادق است، جایی که تنش های محیطی ثابت به طور چشمگیری عمر یک محصول درمان نشده را کاهش می دهد. پلاستیک ضد میکروبی، پلیمرها و کامپوزیت ها مزایای بسیار خوبی دارند. افزودنی های ضد میکروبی (مستربچ) محافظت ارزشمندی برای پلیمرها ارائه می دهند. آنها در طیف گسترده ای از پلاستیک ها و مواد پلیمری گنجانده می شوند تا عمر آنها را طولانی تر کنند، جذابیت زیبایی خود را حفظ کنند یا آلودگی سطح را کاهش دهند. پلی اتیلن (PE) رایج ترین پلیمر پلاستیکی مورد استفاده در جهان است. تحقیقات گسترده ای در دهه های اخیر به منظور بررسی روش های ممکن برای تهیه پلاستیک های ضد باکتری انجام شده است. از نانوذرات ZnO به صورت صنعتی برای اصلاح پلاستیک استفاده می شود. یک ویژگی مشترک فعالیت ضد باکتریایی آنها است. فعالیت ضد باکتریایی آنها در برابر باکتری های بیماریزای انسانی به ویژه E.Coli و S.aureus نشان داده شده است

فروش نانو اکسید رویشرکت نانو مواد گستران پارس مفتخر است که نانو اکسید روی را بصورت تخصصی با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب تولید کرده و تحویل کلیه مشتریان عزیز در سراسر کشور می نماید .

سبد خرید