مشخصات و ویژگی و کاریرد های پودر قلع

مشخصات و ویژگی و کاریرد های پودر قلع

پودر قلع چیست؟

قلع یک عنصر طبیعی در پوسته زمین است. این فلز نرم، سفید و نقره ای است که در آب حل نمی شود.

پودر قلع (Sn) یک ماده فلزی همه کاره مشتق شده از عنصر قلع است که با نماد Sn در جدول تناوبی نشان داده شده است. این پودر که به دلیل خواص منحصر به فرد خود مانند هدایت الکتریکی بالا و لحیم کاری عالی شناخته شده است.

روش تولید پودر قلع

برای تولید انواع پودرهای فلزی از جمله پودر قلع، از فرایند اتمیزه کردن گاز (Gas atomization) استفاده می‌شود. این فرآیند شامل تجزیه یک جریان مایع از فلز مذاب به قطرات فلز مایع در برخورد با جت‌های گاز فشار بالا است. طی این فرایند قطرات فلز مایع متعاقبا سرد و جامد شده و به ذرات پودر فلز تبدیل می‌شوند که معمولاً می‌تواند اندازه‌ای بین 1 تا 150 میکرومتر داشته باشد. در فرآیند اتمیزه کردن گاز، از جت‌های فشار بالا گاز (هوا، آرگون، نیتروژن یا هلیوم) برای متلاشی کردن جریانی از فلز مذاب به قطرات کوچک استفاده می‌شود. در این میان انواع مختلفی از نازل‌ها را میتوان برای به حداکثر رساندن میزان تولید و کنترل ویژگی‌های پودر فلز طراحی کرد. نکته مهم در فرایند تولید پودر این است که به منظور جلوگیری از اکسید شدن ذرات پودر، اتمیزه کردن باید در یک محفظه بسته و در یک جو خنثی صورت گیرد.

 

کاربرد پودر قلع :

از الکترونیک گرفته تا متالورژی، کاربردهای پودر قلع بسیار گسترده است و اغلب در الکترونیک نوری، ساخت دستگاه ها و به عنوان کاتالیزور استفاده می شود. ویژگی های آن همراه با مقرون به صرفه بودن آن، آن را به عنوان یک ماده مورد علاقه در تحقیقات مداوم و برنامه های تجاری قرار می دهد.

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌ها در متالورژی پودر، استفاده از پودرهای معدنی را در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی، الکترونیک، فوتونیک، ترموتیک، داروسازی، آرایشی و بهداشتی و هوافضا گسترش داده است. خواص شیمیایی، فیزیکی، حرارتی و الکتریکی منحصربه‌فرد این پودرهای معدنی توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است و تحقیقات و آزمایش‌های گسترده را برانگیخته است.

  • پودر قلع برای پوشش فلزات بسیار مناسب است و از آن برای جلوگیری از زنگ‌زدگی یا خوردگی فلزات استفاده می‌شود. علاوه بر اینها، از پودر قلع یا فلز آن در مصارف دیگری همچون شیشه‌سازی، خمیر برای سنگ‌زنی، اتصال لوله‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود.
  • لحیم کاری: یکی از کاربردهای گسترده پودر قلع که از گذشته تا به امروز وجود دارد، استفاده از آن در صنعت لحیم کاری است. برای این کار میزان مشخصی از پودر قلع با سرب ترکیب شده و برای لحیم کاری، خصوصا اتصال لوله‌ها و مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قلع اندود کردن: از پودر قلع برای پوشش ظروف سربی، روی و فولاد و جلوگیری از خوردگی سطوح آنها میتوان استفاده کرد. ظروف فولادی قلع اندود شده، به طور گسترده‌ای برای نگهداری مواد غذایی کاربرد دارند؛ چرا که این مواد غیر سمی هستند و خطری ندارند.
  • باتری‌های لیتیوم یون: از دیگر کاربردهای پودر قلع، میتوان به استفاده از آن در باتری‌های لیتیوم یونی اشاره کرد. ترکیب پودرهای قلع در الکترود آند باتری، سبب افزایش عملکرد آن می‌شود.
  • دیگر کاربردها: پودر قلع به عنوان یک فلز خالص، در تولید شیرهای الکترونیکی و در تولید بسته‌بندی مواد غذایی برای آب مقطر و نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌شود. همچنین میتوان از آن در مخازن ذخیره‌سازی محلول‌های شیمیایی دارویی، در الکترودهای خازن، سیم‌های فیوز، مهمات، ورق‌های آهنی برای محافظت از خوراکی‌ها، شیرینی‌ها یا تنباکو و غیره استفاده کرد.

 

 

خواص پودر قلع

پودرهای فلزی کاربردهایی در اپتوالکترونیک، انواع مختلف دستگاه ها، الکترونیک، آلیاژهای تخصصی، ذخیره سازی اطلاعات و کاتالیز پیدا می کنند. در میان انواع پودرهای فلزی، پودر قلع به دلیل خواص کاتالیزوری، شیمیایی، الکتریکی و ضد قارچی/ضد باکتریایی یکی از موارد بازرسی شده است. پودر قلع به دلیل رسانایی الکتریکی بالا، رفتار مهاجرت الکتروشیمیایی کم، لحیم کاری عالی و هزینه مواد کم هنوز در حال تحقیق زیادی است. قلع یکی از پرمصرف ترین مواد در جهان است. در تمام صنایع به ویژه در صنعت متالورژی به دلیل هزینه کم آن اهمیت زیادی دارد.

خرید پودر قلع : شرکت نانو مواد گستران پارس ارائه دهنده پودرقلع با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب و مقادیر مختلف به کلیه مشتریان در سراسر کشور میباشد . جهت خرید و ثبت سفارش با شماره های 02177372139 و 09125358058 و 09358534280 تماس بگیرید.

سبد خرید