پودر مس اتمایز

پودر مس

قیمت پودر مس اتمایز: قیمت پودر مس اتمایز بستگی به سایز ذرات پودر مس و نوع وارداتی و داخلی آن دارد . شرکت نانو مواد گستران پارس مفتخراست که میتواند پودر مس اتمایز را با کیفتی عالی و قیمتی مناسب و مقادر متفاوت را تحویل مشتریان در سراسر کشور نماید.

پودر مس اتمایز

انواع روش های تولید پودر اتمایز چیست ؟

ریز سازی، اتمایز یا اتمیزه کردن یکی از روش های رایج تولید پودر فلزات (مثل پودر مس و پودر برنز) است که عمر آن به حدود 50 سال می‌رسد. این تکنیک، بسیار پرکاربرد و باصرفه اقتصادی بالا، در تولیدات پودر فلزات نقش بسیار مهمی دارد؛ اما روش های تولید پودر اتمایز چیست؟

اتمایز کردن چیست

اتمیزه کردن فرآیندی است که طی آن فلز مذاب به قطرات کوچک تقسیم شده و قبل از تماس قطرات با یکدیگر یا با سطح جامد، به‌سرعت منجمد می‌شود. به‌طورمعمول، ابتدا فلز مذاب شده، سپس یک جریان نازک از آن با فشار از سوراخ عبور کرده و در معرض ضربه جت‌های گاز پرانرژی یا مایع قرار می‌گیرد. این فرایند باعث متلاشی شدن آن و درنهایت تولید پودر فلز خواهد شد.

انجام این شیوه با کمک درجه بالای مذاب فلز و همچنین میزان زیاد فشار آب یا گاز امکان‌پذیر است. با اضافه کردن عناصر اکسیدکننده به مقدار کم، می‌توان اندازه و شکل ذرات پودر تولید شده را تغییر داد تا در نهایت محصول به‌دست‌آمده خلوص بالایی داشته باشد.

استفاده از تکنیک اتمایز کردن فلز

توسعه مطالعات در زمینه تکنیک‌های تولید قطعات از پودرهای فلزی ازجمله روش‌ های تولید افزایشی (AM)، قالب‌گیری تزریقی فلز (MIM) و پرس ایزو استاتیک گرم (HIP) منجر به پیشرفت در فرآیندهای ساخت پودرهای فلزی آلیاژی، به‌ویژه آلیاژهای مبتنی بر آهن، نیکل و کبالت شده است.

در سال‌های اخیر، علاقه به مطالعه در حوزه متالورژی پودر و پودرهای اتمایزه به‌شدت افزایش یافته است. در دهه‌های 1980 و 1990، روش‌های معمول ساخت قطعات متخلخل توجه زیادی به خود جلب نکرده بودند؛ اما در دهه‌ی گذشته، ابتدا ظهور روش‌هایی نظیر قالب‌گیری تزریقی فلز و پرس ایزو استاتیک گرم و سپس چاپ سه بعدی یا AM، مشاهده شد. این روش‌ها در حدود ده سال اخیر، باعث افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه متالورژی پودر در سراسر جهان شده است.

حجم جهانی مصرف پودر در این روش‌های نوین، در مقایسه با تجارت قطعات متالورژی پودر کلاسیک که حدود 1 میلیون تن پودر آهن را در سال در بر می‌گیرد، هنوز کم است؛ اما نرخ رشد آن با سرعت 10 تا 40 درصد در سال افزایش می‌یابد. ظرفیت تولید پودرهای ذوب شده و اتمایزه در خلأ و گاز نیز تنها حدود 20,000 تا 30,000 تن در سال است.

قالب‌گیری تزریقی فلز

فن‌آوری‌ها و روش های تولید پودر اتمایز به شکل مدرن‌تر، در زمینه متالورژی پودر ویژگی‌های مشترک خاصی دارند که بر کیفیت نهایی محصول تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، در فرآیند قالب تزریقی فلز، پودر با پلاستیک یا موم مخلوط شده، سپس قطعات بزرگ به‌وسیله قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شوند.

در مرحله بعدی، بایندر (چسب زدایی) حذف شده و سپس تف جوشی قطعه انجام می‌گیرد تا فشردگی کامل حاصل گردد. این فرآیند نه‌تنها در کیفیت پودر مؤثر است بلکه به تفاوت‌های مهم در مقایسه با روش‌های دیگر نیز می‌انجامد.

درواقع قالب‌گیری تزریقی فلز یک فرآیند پیشرفته در زمینه متالورژی پودر است که از مراحل متنوعی تشکیل شده است. در این متد، پودرهای فلزی با پلیمرهایی مانند موم و بایندرهای پلی‌پروپیلن ترکیب شده تا یک مخلوط مایع به وجود آید. سپس این ماده اولیه به‌وسیله ماشین‌های قالب‌گیری تزریق پلاستیک به داخل قالب تزریق می‌شوند. در نهایت قطعه قالب‌گیری شده یا قطعه خام به دست می‌آید.

در مرحله بعد، بخشی از مواد چسبنده با استفاده از حلال، کوره‌های حرارتی، فرآیند کاتالیزوری یا ترکیبی از این روش‌ها، حذف می‌شود. این مرحله شکننده و متخلخل، به وضعیتی که به آن “برآون” می‌گویند، می‌رسد. برای بهبود انتقال، جداسازی و تف جوشی (زینتر) اغلب در یک فرآیند واحد ترکیب می‌شوند.

در عملیات تف جوشی، پودر به نزدیکی نقطه ذوب در کوره‌ای با اتمسفر محافظ گرم می‌شود. در این فرآیند، با بهره‌گیری از نیروهای مویرگی، ذرات پودر فشرده شده و تراکمی بیشتر پیدا می‌کنندقطعات قالب‌گیری تزریقی فلز اغلب در دماهای نسبتاً نزدیک به ذوب در فرآیندی به نام تف جوشی فاز مایع، پخته می‌شوند.

محصول نهایی دارای خواص مکانیکی و فیزیکی با قطعات آنیل شده‌ای که با روش‌های فلزکاری کلاسیک تولید شده‌اند، قابل مقایسه است. همچنین، عملیات حرارتی مانند آبکاری، باز پخت، کربورسازی، نیتریدینگ و سخت شدن پس از تف جوشی نیز به‌عنوان بخشی از این فرآیندها انجام می‌شوند.

خرید پودر مس اتمایز: شرکت نانو مواد گستران پارس ارائه دهنده پودر مس اتمایز با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب به مشتران عزیز میباشد. جهت ثبت سفارش با شماره 09358534280و 09125358058 تماس بگیرید.

سبد خرید