گرافن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

علم در قرن ۲۱ پیشرفت های چشمگیری داشته است. همچنین مواد نوظهوری مانند پلاستیک ها در این قرن بیشتر تولید و به بازار عرضه شده اند. به طور مثال از این پلاستیک ها در صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، لوازم تحریر ها، انواع اسباب بازی و... از پلاستیک استفاده می شود. در مواد نوظهور، یک ماده سرآمد همه آن هاست و استفاده های فراوانی از آن می شود. این ماده گرافن نام دارد. گرافن یکی از آلوتروپ های کربن می باشد. سایت نانو مواد قصد دارد شما را در ادامه با ماهیت گرافن و کاربردهای آن آشنا کند.

برای اینکه بدانید اکسید روی چیست این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

 

 

گرافن چیست ؟

در دبیرستان با آلوتروپهای مختلف کربن مانند گرافیت و الماس آشنا شده اید. اما کربن علاوه بر این دو، آلوتروپ های متفاوت دیگری نیز دارد. اتم های الماس و گرافیت هر دو در حالت سه بعدی اما با تفاوت هایی نسبت به یکدیگر قرار دارند. این تفاوت منجر می گردد که الماس، سخت و محکم و گرافیت نرم و شکننده باشد‌. پیوند های بین اتم های الماس بصورت مخروطی و با استحکام بالا است. اما پیوند های اتم های گرافیت، در دو بعد قوی و با استحکام است و در بین لایه ها پیوند ضعیفی وجود دارد. این همان دلیلی است که به راحتی مغز مداد بر روی کاغذ می نشیند و هنگام نوشتن، کلمات تکه تکه نوشته نمی شوند.

برای اینکه بدانید نانو سیلیکا چیست این مطلب را مطالعه کنید و با ما تماس بگیرید.

 گرافن اما یک لایه از گرافیت است. در واقع گرافن دو بعدی می باشد و ضخامت آن به اندازه یک اتم است. هر لایه گرافن از حلقه‌های کربنی شش وجهی (Hexagonal) ساخته‌ شده‌اند که ساختاری لانه زنبوری را پدید می‌آورند.  ضخامت گرافن ها بسیار کم است، به طوری که شما اگر بخواهید یک ساختار گرافن با ضخامت یک سانتی متر بسازید، نیاز به ۳۰ میلیون لایه گرافن دارید. 

 

کاربرد های گرافن 

ضمن اینکه میخواهیم بدانیم گرافن چیست باید بدانیم که اصلا گرافن چه کاربردهایی دارد. گرافن یک ماده نوظهور است. اما با این حال توانسته در صنعت های مختلفی به کار دانشمندان و متخصصان بیاید. در ادامه چندین مورد از مهم ترین کاربردهای گرافن، برای شما بیان خواهد شد.

  1. هواپیما ها و ماهواره ها: از گرافن به عنوان الیاف کربن در ساخت بال های هواپیما و ماهواره های سبک استفاده می شود. گرافن به دلیل وزن کمی که دارد منجر به سبک شدن سازه‌ی نهایی می گردد.
  2.  رسانایی پلاستیک: گرافن خاصیت رسانایی دارد. از این رو می توان گرافن را در مواد پلاستیکی مختلف جاساز کرد تا به آن ها خاصیت رسانایی بخشیم.
  3.  پلاستیک های سبک تر: با استفاده از گرافن می توان انواع پلاستیک ها را بصورت سبک تر و مقاوم تر تولید کرد. 
  4. پنل های خورشیدی: یکی دیگر از کاربرد های گرافن استفاده از آن ها در پنل خورشیدی است. این مواد به دلیل خاصیت رسانایی که دارند، می توان از آن ها بعنوان پوشش رسانا در سلول های خورشیدی استفاده کرد.
  5.  صفحه نمایش ها: از گرافن در ساخت صفحه نمایش های LED  و LCD  و همچنین صفحه نمایش های لمسی استفاده می شود. 
  6.  مصارف پزشکی: در پزشکی نیز می توان به وسیله گرافن، ایمپلنت‌های مقاوم با طول عمر بالا ساخت.

اگر میخواهید بدانید نانو اکسید مس چیست، این مطلب را مطالعه کنید.

گرافن ها از مواد پرکاربرد در صنعت هستند. این مواد استحکام و سختی بالایی دارند و همچنین رسانای خوبی هستند. اگر استحکام، سختی زیاد، نازکی و حتی سبکی برایتان کافی نیست، گرافن توانایی خیلی بالایی در هدایت گرمایی حتی بیشتر از نقره و مس یا گرافیت و الماس دارد. گرافن ها خاصیت شفافیت را نیز دارا هستند. از این رو این مواد یکی از پر خاصیت ترین مواد نوظهور می باشند که می توان از آن در بخش های مختلف صنعت استفاده کرد. سایت نانو مواد، سعی کرده است که شما را با چیستی گرافن و کاربرد های آن آشنا کند.

 

سبد خرید