کاربردهای پودر نقره در داروسازی و دندانپزشکی

کاربردهای  پودر نقره در داروسازی چیست؟ فلز نقره در صنایع دارو استفاده های فراوانی دارد. این فلز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد و همچنین مقاومت بالایی که در مقابل مواد شیمیایی از خود نشان می دهد یکی از پرکاربردترین فلزات به شمار می رود. 

از فلز نقره ترکیبات زیادی بدست می آید مانند کربنات نقره، کرومات نقره، کلوئید نقره، لاکتات نقره، پروتئین نقره و سولفادیازین نقره و چندین ترکیب دیگر. یکی از کاربردهای منحصر به فرد فلز نقره در دندانپزشکی می باشد.

خرید پودر نانو آلومینا را می توانید از طریق سایت نانو مواد گستران پارس انجام دهید.

منظور از کاربردهای  پودر نقره در داروسازی چیست؟

مواد پرکننده در دندان پزشکی که جزو مواد بسیار کاربردی و مهم تلقی می شود حدود 35 در صد آن را پودر فلز نقره تشکیل می دهد. فلز نقره دارای خواص درمانی بسیاری است که از زمان های قدیم به آن اشاره شده است، نقره فلزی است که به راحتی از طریق پوست جذب شده و خاصیت تسکین دهندگی دارد. نقره به گردش جریان خون کمک می کند و تاثیر بسزایی در بهبودی استخوان و ترمیم پوست دارد.  

در اینجا ترکیبات نقره را برای شما نام برده و کاربردهای  پودر نقره در داروسازی و دندانپزشکی را برای شما به اختصار شرح می دهیم.

خرید نانو کلی را می توانید از طریق سایت نانو مواد گستران پارس انجام دهید.

نیترات نقره

به عنوان یک سوزاننده برای زخم های چرکی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربردهایی که نیترات نقره دارد عبارتند از درمان زرد زخم، خارش میخچه، زگیل و درمان برخی سوختگی ها است. نیترات نقره دارای خاصیت سوزانندگی موضعی است بدین سبب از آن برای جلوگیری از تکثیر و تخریب بافت ها استفاده می شود. 

از بسیاری از ترکیبات نقره مانند استات نقره، کربنات نقره، پروتئین نقره و کلرید نقره برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. گفتیم فلز نقره دارای خاصیت ضد باکتریایی است با این وجود از آن کمتر برای بیماری های داخلی استفاده شده است و بیشتر از آن برای باکتری کشی و میکروب زدایی استفاده می شود. 

کاربردهای پودر نقره در داروسازی

سل کلوئید نقره

این ترکیب نیز دارای خاصیت ضد باکتریایی دارد، به همین دلیل از آن برای ضد عفونی زخم ها استفاده می شود. حلالیت کم در این ترکیب آن را گزینه خوبی برای ضد عفونی زخم تبدیل کرده است. کاربرد شگفت انگیز نقره تا سال ها در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است، به طوری که از فلز نقره به جای جمجمه انسان نیز استفاده شده است. 

خرید نانو کلسیم کربنات را می توانید از طریق سایت نانو مواد گستران پارس انجام دهید.

سازگاری بالای این فلز با بدن انسان این قابلیت را به آن داده تا از این فلز جادویی در جراحی های مربوط به جمجمه بیشترین کاربرد را داشته باشد. علاوه بر استفاده های فراوان فلز نقره در صنعت پزشکی از این فلز در انرژی هسته ای نیز استفاده شده است. به طور کلی فلز نقره جایگاه خاصی در صنعت برای خود پیدا کرده است. 

از ترکیبات نقره در پزشکی هوميوپاتي Homeopathy  نیز استفاده می شود. در پزشکی هوميوپاتي نوعی از دارو درمانی به شمار می رود. 

استفاده از فلز نقره در دندانپزشکی

از ترکیبات نقره مانند استات نقره، برات نقره، کربنات نقره، کلرید نقره، کرومات نقره، یدید نقره برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی از آلیاژهای نقره برای ساخت ایمپلنت استفاده می شود. فرمولی که برای مواد مورد استفاده در دندان پزشکی استفاده می شود دارای ویژگی خاصی می باشد.

بهترین آلیاژی که برای مواد پر کردنی نقره مورد استفاده قرار می گیرد 40% نقره، 32% قلع، 30% مس، 2% و 3% جیوه می باشد. در ابتدای کار آلیاژ بدست آمده به صورت بلوک های قالب ریزی به کار برده می شود. بعد از این مرحله آن را به وسیله دستگاه به شکل پودر درمی آورند. در مرحله بعدی آلیاژ را به ذرات ریز کروی در آورند. 

درست کردن مواد مورد استفاده در پر کردن دندان کاری کاملا تخصصی است که توسط شخص دندانپزشک انجام می شود. دندانپزشک آلیاژ را به میزان یکسان با جیوه مخلوط کرده و از آن خمیری تقریبا سفت بدست می آورد، دلیل استفاده جیوه در ساخت مواد پر کردنی دندان به دلیل خاصیت روان کنندگی آن می باشد. حالا خمیری که از ترکیب آلیاژ و جیوه بدست آمده توسط پزشک در حفره های دندان به حالت فشرده قرار داده می شود. 

خرید نانو اکسید مس را می توانید از طریق سایت نانو مواد گستران پارس انجام دهید.

خمیر جاسازی شده در حفره دندان بعد از چند ساعت کاملا سفت می شود و حجم آن نیز افزایش می یابد. از آلیاژ نقره برای کاشت دندان و ایمپلنت هم استفاده های فراوان می شود. آلیاژ های سفید رنگ که نقره در ترکیب آنها استفاده شده دارای 65% نقره می باشد.

سبد خرید