همه چیز درباره کلرید آمونیوم یا نشادر

کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟ نشادر یا کلرید آمونیوم یک ترکیب غیر آلی است با فرمول NH4CL و همچنین نشادر یک نوع نمک سفید و با قابلیت حل شدن بالا در آب می باشد. همچنین این محلول خاصیت اسیدی ملایمی دارد. عمده ترین مصرف کلرید آمونیوم یا نشادر در کشاورزی به عنوان کود می باشد، نشادر از واکنش اسید کلریدریک و آمونیاک تولید می شود.

برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید. 

منظور از کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم تعریفی برای "کلرید آمونیوم یا نشادر چیست" بیان کنیم بهتر است نگاهی به تاریخچه این ماده بیندازیم. این ماده برای اولین بار در چین مورد استفاده قرار گرفت، با گذشت زمان کلرید آمونیوم از کشورهای شرق آسیا به طرف غرب آسیا وارد شد. جالب است بدانید کلرید آمونیوم را اولین بار مصریان کشف کردند. 

روش تولید کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟

معمولا این ماده معدنی از سوختن زغال سنگ مشتق شده تولید می شود. کلرید آمونیوم به صورت طبیعی در مناطق آتشفشانی یافت می شود. این ماده مفید روی سنگ های آتشفشانی و در اطراف منافذ آزاده کننده بخار تشکیل می شود. 

نام های دیگر کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟ نام های دیگر کلرید آمونیوم عبارتند از نمک نشادر و سالمیاک است. اما با تمام توضیحاتی که درباره موضوع "کلرید آمونیوم یا نشادر چیست" داده شد سوالی که مطرح می شود این است که این ماده چه کاربردهایی دارد، در اینجا می خواهیم به تعدادی از کاربرد های کلرید آمونیوم بپردازیم.

برای خرید سولفات مس با ما تماس بگیرید.

منظور از کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟

کاربردهای چشمگیر کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟

کاربرد کلرید آمونیوم یا نشادر در تولید کود شیمیایی کشاورزی

به نظر شما اولین و معروف ترین کاربرد کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟ همانطور که میدانید کلرید آمونیوم منبع نیتروژن می باشد. برای تولید کود کلرید آمونیوم فسفات از این ماده استفاده می شود. از این ماده برای رشد گیاهان زیادی استفاده می شود ولی بیشترین استفاده کلرید آمونیوم در پرورش برنج و گندم می باشد. 

استفاده در فلز کاری

از کلرید آمونیوم به عنوان نشادر نیز استفاده می گردد. یعنی این ماده می تواند به عنوان یک روکش نازک برای انواع فلزات قلع و گالوانیزه و غیره استفاده شود. نشادر می تواند با تمیز کردن سطح هر کدام از قطعات با اسید های فلز واکنش ایجاد کند و مانند یک کلرید آمونیوم فرار عمل کند. 

برای خرید کلسیم کربنات دارویی با ما تماس بگیرید.

استفاده در داروسازی

جالب است بدانید از کلرید آمونیوم در امر داروسازی استفاده می شود، بیشترین استفاده آن در ساخت داروهای خلط آور و ضد سرفه می باشد. کلرید آمونیوم این قابلیت را دارد تا روی مخاط تنفسی اثر گذاشته و آن را تحریک کند. در نتیجه این تحریک شدن مایعی در دستگاه تنفسی ترشح می شود و به درمان سرفه کمک زیادی خواهد کرد. 

آلکالوز متابولیک نیز بیماری است که به وسیله داروهایی که در آن از کلرید آمونیوم استفاده شده درمان می شود. همچین اختلالات دستگاه ادراری نیز توسط همین ماده قابل درمان است. به طور کل بسیاری از بیماری ها وجود دارند که می توان با این ماده مفید درمان کرد. آزمایشات انجام شده روی نشادر همچنان ادامه دارد و هر روز به تاثیرات بی نظیر آن روی درمان بیماری ها بیشتر پی برده می شود. 

استفاده در تولید نان

کلرید آمونیوم به عنوان یک ماده مغذی و مفید برای بدن نیز به شمار می رود، از این ماده مغذی برای پخت نان استفاده می شود. همچنین از این ماده برای تولید مکمل برای غذای گاو و گوسفند استفاده می گردد. کاربرد اصلی کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟ کلرید آمونیوم یکی از ترکیب های اصلی در پخت شیرینی های صنعتی می باشد زیرا می تواند به شیرینی و کوکی های کارخانه ای بافتی ترد و خوشمزه بدهد. از نشادر برای استفاده در نوشابه های گازدار نیز استفاده می شود. 

استفاده از کلرید آمونیوم در آزمایشگاه

از ماده جادویی از زمان های گذشته برای تولید دمای پایین استفاده می شده است. 

استفاده از کلرید آمونیوم در باستان شناسی

بخار این ماده روی فسیل ها ایجاد رسوب می کند سپس ایجاد یک لایه بلوری نازک کرده و می تواند کنتراست زیبایی را بر روی فسیل ایجاد کند و نتیجه میتوان عکس های زیبایی را در این حالت از آنها گرفت. 

استفاده از کلرید آمونیوم یا نشادر در صنعت باتری سازی

از این ماده به عنوان الکترولیت در سلول های LECLANCHE استفاده شده است. بعد از آن از این خاصیت برای ساخت باتری استفاده شد. کلرید آمونیوم در بسیاری موارد دیگر نیز استفاده می شود مانند صنعت نساجی و رنگرزی، خوشه بندی پنبه، چاپ پارچه و غیره...
برای خرید فیوم سیلیکا (ایروزیل) با ما تماس بگیرید.

نکات استفاده از کلرید آمونیوم یا نشادر چیست؟

  • مراقب باشید با چشمتان تماس پیدا نکند؛
  • در صورت تماس با پوست ممکن است ایجاد حساسیت کند؛ 
  • در صورت بلعیدن مضر بوده و دستگاه گوارش را دچار ناراحتی می کند؛
  • در صورت استنشاق بخار کلرید آمونیوم ایجاد آلرژی خواهد کرد و در طولانی مدت امکان بیماری آسم زیاد است؛
  • با بعضی مواد ناسازگاری دارد مانند اسید ها، نمک نقره، کلرات پتاسیم، نیترات، نمک های سرب و غیره.
سبد خرید