نانو مواد چه تاثیری در پارچه ها دارند؟

نانومواد یکی از پرکاربرد ترین ماده های جدید در صنایع مختلف می باشد. از نانو مواد ها در صنایع مختلف مانند مواد شوینده و محافظت کننده سطوح، داروسازی و صنایع نساجی و پارچه بافی، استفاده های زیادی می شود.

تاثیر نانو مواد در پارچه

این مواد دارای ویژگی ها و مزایای مختلفی هستند که منجر می شود آنها در این بخش ها، کاربرد داشته باشند. به همین دلیل می توان نانو مواد را بخش جدیدی از صنایع دانست. این مواد از ذرات بسیار ریز مولکول های یک ماده ساخته می شوند.

سایت نانو مواد قصد دارد در این مقاله به یکی از کاربرد های گسترده ‌ی این ذرات بپردازد. این سایت قصد دارد تاثیر نانو مواد در پارچه ها را مورد بررسی قرار دهد. اگر به دنبال شناخت ویژگی های پارچه با خاصیت نانو و تاثیر نانومواد در پارچه ها هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. 

 

 

دیگر موارد تاثیر نانو مواد در پارچه ها

غیر قابل سوختن:

برخی از نانوذرات دارای خاصیت نسوز بودن هستند و در مقابل آتش مقاوم اند. این نانوذرات تأثیر زیادی بر صنعت پارچه گذاشته اند و منجر به تولید پارچه های نسوز گشته اند. این پارچه ها در ساخت لباس پرسنل آتش نشانی و نظامی استفاده می‌شود تا از آنها در مقابل آتش سوزی محافظت کند.

 

برای اینکه بدانید نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند این مطلب را مطالعه کنید.

 

این نانوذرات به کمک روش‌های مختلف مانند لایه به لایه، بر روی ساختار نخ ها اعمال می شود تا پس از دوخت پارچه، سبزی به یک پارچه نسوز نماید. 


ضد چروک :

یکی دیگر از تاثیرات بزرگ نانو مواد بر پارچه ها، ضد چروک کردن آنها بوده است. این خاصیت در بسیاری از پارچه های نانو مشاهده می شود. برای این امر، نانو مواد در تار و پود پارچه جایگذاری می شود تا آنها را تبدیل به یک پارچه ضد چروک نماید. این پارچه ها بیشتر در صنعت مدلینگ کاربرد دارند و مشتریان را کسانی هستند که خواهان زیبایی و آراستگی دائمی در لباس خود هستند. 


پارچه بدون بو:

یکی از خواص نانو ذرات نقره این است که از بوی بد پارچه ها جلوگیری می کند. پارچه هایی که در آنها از نانوذرات نقره استفاده می شود در برابر بوی بد ناشی از فعالیت های میکروبی مقاوم هستند. این پارچه ها در مقابل تعریق، بوی بدن می گیرند؛

 

برای اطلاع از مزایا و معایب استفاده از نانو مواد این مطلب را بخوانید.

 

به همین دلیل از آن ها بیشتر در تولید جوراب های نانو و زیر پیراهنی استفاده میشود. پارچه هایی که از ذرات نانو نقره در آن ها استفاده می شود تا نزدیک به ۹۵ درصد در مقابل باکتری ها مقاوم هستند و اجازه فعالیت به آنها نمی دهند.


ضد آب بودن:

چهارمین تاثیری که نانومواد در پارچه ها دارد‌، مقاوم کردن آنها در برابر آب است. ذرات سلسیوم در مقابل آب مقاوم هستند و خاصیت ضد آب بودن دارد. نانو ذرات سلسیوم نیز از این خاصیت بهره می برند. به همین دلیل کارخانجات نساجی که پارچه های نانو ضد آب تولید می کنند، از نانوذرات سلسیوم برای این امر استفاده می کنند.

 

برای اینکه بدانید نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند این مطلب را مطالعه کنید.

 

پارچه های ضدآب کاربرد زیادی دارند. از این پارچه ها بیشتر در ساخت لباس غواصی استفاده می شود. اما علاوه بر این، پارچه های ضدآب در مقابل کثیفی و آلودگی نیز مقاوم هستند که موجب شده است این پارچه ها به صنعت مد و لباس نیز راه پیدا کند.


محافظت در برابر اشعه فرابنفش:

نانو ذرات اکسید روی یکی از انواع نانوذرات میباشد که در برابر اشعه فرابنفش از محافظت و مقاومت خوبی برخوردار است. این امر موجب شده است که این نانوذره تاثیر مثبتی در صنعت پارچه بافی گذاشته و بتوان به کمک آن پارچه های مقاوم در برابر اشعه فرابنفش و اشعه ایکس تولید کرد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

 

از این پارچه ها برای ساخت لباس مخصوص برای مشاغلی که در برابر اشعه های مختلف قرار می گیرند، استفاده می شود. نانو مواد تاثیر زیادی بر صنعت پارچه گذاشته اند و منجر شده اند که خاصیت و ویژگی های زیادی در پارچه ها ایجاد شود. این خاصیت ها به حدی گسترده است که کمتر پارچه ای را می توان تهیه کرد که تمام این ویژگی ها را داشته باشد.

 

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات در نساجی این مطلب را مطالعه کنید.

 

پارچه های نانو از قیمت بالاتری نسبت به پارچه های معمولی برخوردار هستند و از آن ها در موارد خاصی استفاده می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نانو مواد و تهیه انواع پودر این ذرات به سایت نانو مواد مراجعه نمایید.

سبد خرید