نانو دی اکسید تیتانیوم چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی یکی از موضوعات مهم و کاربردی در این حوزه می باشد. در دنیای امروز استفاده از تکنولوژی نانو خدمت بزرگی به تمامی عرصه های صنعت می باشد. تکنولوژی نانو توانسته بسیاری از مشکلات از نظر کیفیت، اتلاف وقت و همچنین هزینه های اضافی را حل کند. کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی نیز یکی از انواع نانو می باشد که در حیطه های مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید. 

 

 

 

کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی

استفاده از نانو دی اکسید تیتانیوم در صنعت کشاورزی و تولید مواد غذایی نیز بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد. نانو اکسید تیتانیم از داخل زمین استخراج میشود و یک ماده معدنی است ولی جهت استفاده در محصولات مصرفی باید تصفیه شود.

 

اگر میخواهید بدانید نانو اکسید مس چیست، این مطلب را مطالعه کنید.

 

ترکیب شیمیایی نانو تیتانیوم از فلز تیتانیوم و اکسیژن تشکیل شده است. نانو دی اکسید تیتانیوم نقش بسیار زیادی در رشد فیزیولوژی گیاهان دارد، امروزه استفاده از از این فناوری برای رشد بهتر گیاهان در عرصه کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

 

جهت بررسی اثرات و کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی بر روی گیاهان یک آزمایش سه مرحله ای بر روی یگ گیاه صورت گرفت. و آبیاری در سه سطح صورت گرفت. در مرحله اول آبیاری با کلرید تیتانیوم انجام گرفت. در مرحله دوم آبیاری در دو سطح نانو اکسید تیتانیوم و دی اکسید تیتانیوم.

 

برای اطلاع از 5 کاربرد مهم نانو اکسید روی این مطلب را مطالعه کنید.

 

در مرحله سوم آبیاری با دی اکسید تیتانیوم در غلظت های 0، 5، 10، 15، 20، 40 تکرار شد. نتایج آزمایش نشان داد غلظت های دی اکسید تیتانیوم و یا عدم وجود نانو ذرات کلروفیل نتیجه بسیار چشمگیری در سطح برگ گیاهان و رشد و تعداد برگ دهی گیاهان دارد.

 

با استفاده از این ماده می توان قطر برگ های گیاهان را نیز افزایش داد. همچنین استفاده از نانو اکسید تیتانیم توانست یک سری تنش های از قبل ایجاد شده در گیاهان را نیز کنترل و رفع کند. در سال های اخیر محققان رویکرد خاصی به تولید این ماده در در مقیاس میکرونی و نانو متری داشته اند.

 

زیرا تولید این محصول در مقیاس نانومتری و کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با عنوان مثالی تاثیر استفاده از این ماده عالی را برایتان شرح می دهیم:

 

برای اطلاع از مزایا و معایب استفاده از نانو مواد این مطلب را بخوانید.

 

گوجه فرنگی یک یکی از انواع صیفی جات است که بسیار حساس بودن در فاصله کش تا برداشت و تا زمانی که در دست مصرف کننده قرار بگیرد دچار صدمات زیادی شده و تقریبا بسیاری از آنها تحت خراب شدن قرار می گیرند. اتیلن ماده است که سبب زود رسیده شدن گوجه فرنگی می شود.

 

حالا اگر این ماده را حذف کنیم روند رسیده شدن گوجه فرنگی کند می شود. فضای انبار خود یکی از دلایل خراب شدن گوجه فرنگی می باشد حال با حذف اتیلن و اضافه کردن نانو اکسید تیتانیوم می خواهیم کاری کنیم که فضای انبار کمتر به این ماده خوراکی صدمه بزند.

 

برای آشنایی با اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد این مطلب را مطالعه کنید.

 

در این روش از 8 گرم نانو دی اکسید تیتانیوم در لیتر همراه با پوشش نانو ذرات نقره و فرابنفش با شدت 5 وات در متر مربع در فضای انبار انجام شد. نتیجه بسیار شگفت انگیز بود و هوای انبار را مناسب برای نگهداری این ماده غذایی حساس کرد.

 

برای اینکه 5 کاربرد مهم نانو کربنات کلسیم را بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

 

فرآیند عملکرد نانو تیتانیوم و کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی به این شکل بود که فضای انبار را در بستر نانو تیتانیوم قرار دادیم و با این کار بیش از 90 درصد از اتیلن در فضای اطراف گوجه فرنگی تجزیه شد و روند رسیده شدن گوجه فرنگی به مدت پانزده روز به تعویق افتاد.

 

این روش بسیار عالی توانست 10 تا 15 درصد از ضایعات حاصل از گوجه فرنگی را کاهش دهد. استفاده از تکنولوژی نانو روشی مدرن در امر کشاورزی به شمار می رود. مشکل خشکی در گیاهان یکی از معضلات کشاورزی به شمار می رفته است.

 

تحقیقات انجام شده در مورد کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی نشان داد استفاده از نانو ذرات با غلظت پایین می تواند جایگزینی برای  بسیاری از انواع قارچ کش ها و آنتی بیوتیک های گیاهان باشد. همچنین استفاده از نانو ذرات توانست توان گیاه را در مقابل بسیاری از تنش ها کاهش دهد.

 

برای اینکه بدانید نانو کربنات کلسیم چیست این مطلب را مطالعه کنید.

 

طبق آزمایش انجام شده نانو ذرات تیتانیوم را بر روی برگ های گیاهان اسپری کردند و بعد از آن مشاهده شده بع میزان زیادی از خشکی برگ گیاه جلوگیری کرده است. مثلا برای استفاده از نانو ذرات در مورد گیاهی مثل نخود 20 میلی گرم در لیتر می باشد و می تواند از خشکی گیاه جلوگیری کند.

 

همچنین استفاده از نانو ذرات برای بیشتر شدن دانه های ذرت بسیار مفید واقع شده است. بنابراین این مسئله ( کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم در کشاورزی ) به اثبات رسید که استفاده از نانو ذرات در جلوگیری از خشکی در گیاهان اثرات چشمگیری دارد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

 

برای دانلود نسخه pdf این مطلب، روی دکمه زیر کلیک کنید

 

سبد خرید