کاربردهای نانومواد در درمان بیماری های ویروسی

کاربرد نانومواد در درمان بیماری موضوع مورد بررسی این مقاله می باشد. ویروس ها مسری هستند و شدت انتقال آنها بسیار بالاست ولی چیزی که نگران کننده است این است که نبود سیستم سیستم کنترل در بدن انسان در برابر بیماری های ویروسی میتواند منجر به بیماری در فرد بشود. فناوری نانو مثل همیشه در این زمینه به کمک انسان آمده و در تشخیص و درمان بیماری های ویروسی بسیار مفید عمل کرده است.

 

 

کاربرد نانومواد در درمان بیماری های ویروسی

خیلی جالب است بدانید حتی شکل مورفولوژیکی ویروس ها نیز متفاوت از یکدیگر است. ویروس ها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در جهان محسوب می شوند. نمونه بارز آن که در دو سه سال اخیر تمام مردم جهان را درگیر خود کرد تلفات بیشماری را به همراه داشت ویروس کرونا بود.

برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.

در سال های اخیر تکنولوژی نانو توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است، نانو تکنولوژی نه تنها در امر تشخیص و درمان بیماری های ویروسی بلکه در مواردی مثل کشاورزی و مسائل زیست محیطی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نانو ذرات ها مکملی هستند برای ساخت واکسن در برابر بیماری های خطرناک ویروسی.

در آزمایش های صورت گرفته در استفاده از نانو ذرات افزایش آنتی بادی ها در واکسن ها مشاهده شده است و با عدم استفاده از آن در واکسن مقایسه شده است. در واقع نانو ذرات از مقابله و واکنش سلول با ویروس جلوگیری می کند.

فناوری نانو با سرعت بالا و هزینه پایین در راستای درمان بیماری مختلف در حال تکامل است. این مزیت بسیار مهمی است که سبب شده تا دانشمندان هر چه بیشتر در تلاش برای شناخت و توانایی های نانو ذرات باشند تا بیماری های غیر ویروسی مانند سرطان را نیز درمان کنند. 


نانو زیست حسگر ها در خصوص کاربرد نانومواد در درمان بیماری

با استفاده از نانو حسگر ها به سنجش های مختلف در زمینه پزشکی می پردازند. حسگر ها به به شناسایی متغیر ها می پردازند و فعالیت آنها را زیر نظر دارند. حسگر ها متغیر های هدف را مورد شناسایی قرار می دهند و پیام هایی را به گیرنده های پایین دست مخابره می کنند.

اگر میخواهید بدانید نانو اکسید مس چیست، این مطلب را مطالعه کنید.

مهم ترین بخش حسگر ها وظیفه آنالیت را بر عهده دارند، این آنالیت ها وظیفه شناسایی متغیرهای مختلف را بر عهده دارد. اگر بخشی از این حسگر ها از ساختارهای زیستی تشکیل شده باشد یا فرآیند آشکار سازی مبتنی بر فرایند زیستی باشد یک زیست حسگر خواهیم داشت. 


فناوری نانو در درمان بیماری ها

با استفاده از فناوری نانو در روش های آزمایشگاهی و تصویر برداری دریچه بسیار نو و جدیدی در درمان بیماری های صعب العلاج مانند بیماری سرطان و غیره باز شده است. بیماری هپاتیت C یکی از بیماری های خطرناک ویروسی می باشد که به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می شود.

برای اینکه در مورد نقش نانوذرات در درمان سرطان بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

طبق آمار بدست آمده چیزی حدود 170 میلیون در جهان به این بیماری مبتلا هستند و هر ساله هزینه های گزافی را برای درمان می پردازند. هپاتیت C در فاز انتهایی خود به سرطان کبد منجر می شود. اما امروزه با استفاده از نانو ذرات در تشخیص زود هنگام و درمان این بیماری و همچنین عوارض بسیار کم آن و کمک دارد رسانی آن به بافت ها بسیار مورد توجه می باشد.

کاربرد نانومواد در درمان بیماری

نانو ذرات به دو دسته تقسیم شده اند آلی و غیرآلی و هر کدام با اثرات کاملا غیر مستقیم از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند. بیشترین نانو ذرات آلی که مورد استفاده قرار می گیرد نانو ذرات لیپیدی و نانو ذرات که  غیر آلی نانو ذرات مغناطیسی می باشد. با توجه به اینکه ویروس ها نیز مانند تکنولوژی مدام در حال آپدیت شدن است استفاده از نانو ذرات در این عرصه بیش از گذشته حیاتی به نظر می رسد.

اگر میخواهید بدانید که آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند یا خیر این مطلب را مطالعه کنید.

فناوری نانو و کاربرد نانومواد در درمان بیماری فرصت های زیادی را برای تحولات نوین در عرصه پزشکی عرضه می کند. امروزه انجام شیمی درمانی با استفاده از فناوری نانو و استفاده آن در تصویربرداری قدم بزرگی را در جهت درمانی بیماری های سخت مانند بیماری های ویروسی و حتی سرطان برداشته است. در زمان شیوع بیماری ویروس کرونا استفاده نانو مواد در تولید ماسک، واکسن و مواد ضد عفونی کننده نظر بسیاری را به خود جلب کرد.

برای آشنایی با اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد این مطلب را مطالعه کنید.

یکی از حوزه های مهم در حوزه فناوری نانو داروسازی می باشد استفاده از نانو مواد در داروسازی می تواند منجر به تشخیص و درمان بیماری های ویروسی باشد. فناوری نانو برنامه هایی برای مقابله با ویروس ها دارد اول: طراحی دارو های نوین و دوم طراحی سنسورهای  نانو هوشمند برای پیدا کردن ویروس ها و سوم: طراحی حفاظت فردی برای جلوگیری از همه گیر شدن بیماری.

سبد خرید