۵ کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره

کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره بسیار زیاد است که در اینجا به 5 مورد آن اشاره می کنیم. نانو ذرات تاثیرات زیادی در بخش های زندگی انسان دارد. این ذرات به دلیل کاربرد های فراوانی که دارند منجر به راحت تر شدن انواع کارها و همچنین زندگی بشر شده است. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان می‌کوشند که از نانوذرات در تولیدات خود استفاده کرده و کیفیت کار خود را بالا برده و ویژگی‌های جدیدی را در محصول خود ایجاد نمایند. این تلاش منجر گردیده است که نانوذرات به زندگی روزمره آمده و کاربردهایی در زندگی بشر داشته باشد.

این کاربردها بسیار مهم بوده و منجر به راحت تر شدن زندگی روزمره گردیده است. سایت نانو مواد قصد دارد در این مقاله، ۵ کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره را برای شما بیان کند. اگر شما نیز به دنبال این هستید که بدانید از نانوذرات در کدام قسمت ها استفاده می شود، این مطالب را از دست ندهید. 

برای اطلاع از خواص الکترومغناطیسی نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

نانو ذرات چیست؟ 


نانوذره، ذره کوچکی است که اندازه و امتداد آن می‌تواند در هر 3 بعد بین 1 تا 100 نانومتر باشد. این ذره توسط چشم انسان قابل‌شناسایی نیست و می‌تواند  خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی نسبت به ذرات بزرگ‌تر، از خود نشان دهد.

 این کلمه از دو واژه یونانی و لاتین که به معنای کوتوله و ذره تشکیل شده است. از طرفی دیگر، نانوذرات می‌توانند از ده‌ها یا صدها اتم یا مولکول با اندازه‌ها و مورفولوژی‌های مختلف (آمورف، کریستالی، کروی شکل، سوزنی شکل و…) ساخته شده باشند.

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات در نساجی این مطلب را مطالعه کنید.

اغلب نانوذرات که به طور تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند، به شکل پودر خشک،  مایع و یا به‌صورت ترکیب شده در یک محلول آلی یا آبی  به شکل سوسپانسیون یا خمیری می‌باشند. نانوذرات کاربردهای زیادی در صنعت و زندگی روزمره دارند. سایت نانو مواد در ادامه شما را با این کاربردها آشنا خواهد ساخت.

۵ کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره


 استفاده در صنایع پوشاک: اولین کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره را میتوان استفاده از آن در ساخت انواع پارچه و لباس دانست. در صنعت نساجی از نانوذرات سیلیس استفاده می‌کنند تا پارچه‌ هایی را تولید کنند که آب و مایعات دیگر به آن‌ها نفوذ نمی‌کنند. سیلیس را می‌توان به هر بافت پارچه‌ای اضافه کرد یا حتی آن را به سطح پارچه اسپری کرد تا روکشی ضدآب روی آن تشکیل شود.

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات مس در صنعت شیلات این مطلب را مطالعه کنید.

بنابراین، اگر توجه کرده باشید بعضی از لباس‌ها از پارچه‌ای درست شده‌اند که آب درون‌شان نفوذ نمی‌کند و درواقع هیچوقت لک نمی‌شوند. شرکت‌های زیادی در حال استفاده از نانوافزودنی‌هایی هستند تا پارچه و درنهایت البسه‌هایی را تولید کنند که چروک نمی‌شوند، دوام رنگی بالایی دارند، ضداشتعال هستند و عملکرد حرارتی بهتری در مقابل گرما یا سرمای هوا دارند. 
 ساخت مبلمان: یکی از مهمترین موارد کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره در صنایع تولید مبلمان است. همانطور که از نام این مواد برای ساخت انواع پوشاک استفاده می شود، در ساخت روکش مبلمان نیز می‌توان از این نانومواد ها استفاده کرد تا پارچه در مقابل کثیف شدن و همچنین لک شدن مقاوم باشد. بسیاری از افراد امروزه در زمان خرید مبلمان به این نکته توجه می‌کنند تا مبلمان خریداری شده از کیفیت بالاتری برخوردار باشد و دیرتر کثیف شود.

برای آشنایی با اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد این مطلب را مطالعه کنید.


 چسب: از فناوری نانو همچنین برای بهینه‌سازی چسب استفاده می‌شود. جالب است بدانید که بیشتر چسب‌ها در درجه حرارت بالا چسبندگی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند. اما چسبی که با فناوری نانو ساخته می‌شود، نه تنها در درجه حرارت بالا مقاومت می‌کند، بلکه میزان چسبندگی‌اش بیشتر هم می‌شود.

این ویژگی باعث شده است که تولید چسب ها وارد مرحله جدیدی شود و از آنها در بخش های مختلفی که قبلاً امکان استفاده از آنها نبود، استفاده شود.

اگر میخواهید بدانید که آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند یا خیر این مطلب را مطالعه کنید.
 پوشش محافظ بدنه خودرو: محافظت از رنگ بدنه خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل شرکت های فعال در این زمینه به کمک علم نانو، اقدام به تهیه و تولید پوشش محافظ بدنه خودرو از جنس نانو کرده‌اند که حفاظت بالایی از بدنه خود را انجام میدهد.


 ساخت توپ تنیس: از دیگر موارد کاربرد نانوذرات در زندگی روزمره در ساخت توپ تنیس است. فناوری نانو تحولی نیز در دنیای تجهیزات ورزشی ایجاد کرده است که یکی از نمونه‌های بسیار خوب آن در تجهیزات ورزش تنیس است. توپ‌هایی که با کمک فناوری نانو ساخته می‌شوند دوام و عمر بسیار بالایی دارند. با کمک فناوری نانو همچنین راکت‌های تنیسی ساخته می‌شود که بسیار قوی‌تر هستند و مدت بیشتری عمر می‌کنند.


استفاده از ذرات نانو در زندگی روزانه بسیار زیاد است. سایت نانو مواد در این قسمت، پنج مورد از مهمترین کاربرد های نانوذرات در زندگی روزمره را برای شما بیان کرده است. شما می توانید برای تهیه انواع نانو ذرات و شناخت بیشتر کاربرد های این مواد، به سایت نانو مواد مراجعه کنید. 

برای اینکه در مورد نقش نانوذرات در درمان سرطان بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

 

سبد خرید