کاربرد نانو ذرات در نساجی

حتما تا کنون اسم پارچه های آبگریز، ضد حساسیت، ضد پرز و... به گوش شما خورده است. جالب است بدانید که این پارچه ها به کمک کاربرد نانو ذرات در نساجی ساخته و تولید می شوند. ذرات یکی از مهمترین مواد می باشد که در چند دهه گذشته پا به عرصه گذاشته و کار را تا حدود زیادی برای صاحبان مشاغل مختلف آسان نموده اند. نانوذرات در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین دلیل بهتر است که صاحبان مشاغل مختلف، با انواع کاربرد های نانو ذرات آشنا شوند و بدانند که این مواد چه خواصی دارند و در صورت استفاده چه تغییری ایجاد می کنند. در این مقاله، نانو مواد قصد دارد تا کاربرد نانو ذرات در نساجی را برای شما بیان کرده و شما را با این مواد و کاربرد هایی که در بخش نساجی و پارچه دارند، آشنا سازد.
 شما می توانید از این مواد در بخش های مختلف نساجی استفاده کنید تا پارچه هایی با خواص مختلف و کاربرد های متفاوتی ایجاد کنید.

برای آشنایی با کاربرد نانو ذرات مس در صنعت شیلات این مطلب را مطالعه کنید.

 

نانو ذرات چه موادی هستند ؟ 


نانو ذرات موادی هستند که بصورت مایع یا جامد وجود دارند و از ذرات بسیار ریز تشکیل شده اند. نانو ذره ها حداقل در یکی از ابعاد طول، عرض یا ارتفاع، دارای اندازه ناتومتری به طول یک تا صد نانومتر هستند. این اندازه کوچک باعث می شود این مواد خاصیت هایی مانند آب گریزی، حفاظت، سختی و استحکام، طول عمر بالا و... برای ماده به وجود می آورند که آن ماده در ابعاد بزرگ این خاصیت ها را ندارد. از این رو این ذرات در صنعت و زندگی ما کاربرد های فراوانی دارند. این ذرات در صنایع نساجی نیز کاربرد های بسیاری دارند، در ادامه به معرفی این کاربرد ها خواهیم پرداخت.

برای آشنایی با اصول ایمنی و بهداشتی کار با نانومواد این مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد نانو ذرات در نساجی


فناوری نانو توجه جامعه جهانی را به‌شدت به سوی خود جلب کرده است، چون این تکنولوژی به‌صورت گسترده می‌تواند پتانسیل گسترده‌ای را در محدوده‌ی وسیعی از نیازهای نهایی ارائه دهد. خواص منحصربه‌فرد و جدید نانومواد، نه تنها توجه دانشمندان و محققین، بلکه به‌دلیل مزیت اقتصادی بالا باعث جلب توجه صاحبان کسب و کار نیز شده است.

برای اطلاع از مزایای نانو مواد برای محیط زیست این مطلب را بخوانید.

فناوری نانو برای صنعت نساجی، پتانسیل اقتصادی بالایی دارد. این موضوع عمدتا به‌دلیل روش‌های متداول استفاده‌شده جهت به‌دست آوردن خواص مختلف پارچه ها به‌وجود آمده است که اغلب منجر به اثرات دائمی نمی‌شوند و بعد از شستشو و پوشیدن، عملکرد آنها از بین خواهد رفت. فناوری نانو می‌تواند ماندگاری بالایی را برای پارچه‌ها فراهم کند، چون ذرات نانو دارای مساحت سطح به نرخ حجمی بالایی هستند و انرژی سطحی بالایی دارند، بنابراین میل ترکیبی بهتری را برای پارچه ها ارائه می‌دهند و منجر به افزایش عملکرد ماندگاری می‌شوند. 

اگر میخواهید بدانید که آیا نانوذرات به سلامت انسان آسیب می رسانند یا خیر این مطلب را مطالعه کنید.
علاوه بر این، پوششی از ذرات نانو بر روی پارچه ها بر توانایی تنفسی یا احساس بدن تأثیری نخواهد گذاشت. همچنین خواصی مانند آبگریزی و ضد لک بودن بر روی پارچه ها را به وسیله نانو ذرات مختلف در صنعت نساجی به وجود می آورند. از این رو می‌توان گفت کاربرد نانو ذرات در نساجی بسیار به کمک انسان آمده و موجب پدید آمدن پارچه های مختلف با کاربردهای متفاوت شده است. شما می توانید در صورت نیاز انواع پارچه هایی که با نانو ذرات ساخته شده اند را خریداری نمایید.

همچنین می توانید انواع مختلف نانو ذرات را به صورت خام از طریق سایت های مختلف خریداری کرده و در زمینه مورد نیاز خود مصرف کنید. استفاده از نانوذرات در نساجی برای محیط زیست نیز فایده هایی دارد. به طور مثال با استفاده از نانوذرات در پارچه ها، طول عمر آنها افزایش می یابد و نیازی به تولیدات مجدد و زیاد پارچه نمی باشد. بنابراین می‌توان گفت کاربرد نانوذرات در نساجی برای محیط زیست نیز، کاربرد دارد. 

برای اینکه در مورد نقش نانوذرات در درمان سرطان بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.


کاربرد نانو ذرات در نساجی در بسیاری از کشورهای پیشرفته به صورت گسترده در حال انجام است. پارچه هایی که توسط نانو ذرات در نساجی های مختلف ساخته می شود، در زمینه‌هایی مانند شستشو، ضد لک بودن و طول عمر با پارچه هایی که به صورت معمولی تولید می شوند، متفاوت می باشد. سایت نانو مواد تلاش کرده است تا در این بخش کاربرد نانوذرات در نساجی را برای شما بیان نماید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نانوذرات و ارتباط با متخصصان این امر، به سایت نانومواد مراجعه نمایید.
برای اینکه از خواص نانو ذرات مطلع شوید این مطلب را بخوانید.

سبد خرید