خواص نانو ذرات

نانو ذرات کاربردهای مختلفی در زندگی بشر دارند. این مواد در واقع کوچک شده ماده اصلی هستند و علاوه بر ویژگی های اصلی ماده، دارای ویژگی های جدیدی نیز هستند. خواص نانوذرات موجب افزایش کیفیت و کاربرد آنها شده است. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان به دنبال کشف جدیدترین خواص نانو ذرات هستند تا بتوانند بیشترین کارایی را از آنها به دست آورند. سایت نانو مواد که عرضه کننده انواع نانو ذرات در حجم های دلخواه شما می باشد، قصد دارد در این مقاله خواص نانو ذرات را برای شما بیان کند. اگر شما به این علم علاقه دارید یا می‌ خواهید از این مواد استفاده کنید، بهتر است با خواص آن آشنا شوید.

برای اطلاع از مزایای نانو مواد برای محیط زیست این مطلب را بخوانید.

 

نانو ذرات چه موادی هستند؟ 


نانو ذرات به صورت مایع یا جامد وجود دارند و از ذرات بسیار ریز تشکیل شده اند. نانو ذرات ها حداقل در یکی از ابعاد طول، عرض یا ارتفاع، دارای اندازه نانومتری به طول یک تا صد نانومتر هستند. این اندازه کوچک باعث می شود این مواد خاصیت هایی مانند آب گریزی، حفاظت، سختی و استحکام، طول عمر بالا و... برای ماده به وجود می آورند که آن ماده در ابعاد بزرگ این خاصیت ها را ندارد. از این رو این مواد در صنعت و زندگی ما کاربرد های فراوانی دارند. خواص نانو ذرات بسیار گسترده است و کاربرد های فراوانی نیز دارد. در ادامه به بررسی خواص این ذرات خواهیم پرداخت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد نانو مواد در صنایع پزشکی این مطلب را مطالعه کنید.

خواص نانو ذرات

 

  • خاصیت نوری و الکترونیکی

از مهمترین خواص نانو ذرات می تواند به خاصیت نوری و الکترونیکی آن ها اشاره کرد. این خاصیت در بخش های مختلفی به کار انسان می آید. خواص نوری نانو ذرات به اندازه و ابعاد فیزیکی این ذرات بستگی دارد. میدان‌ های الکتریکی نوسانی پرتو نوری که در نزدیکی یک نانو ذره کلوئیدی منتشر می‌ شوند با الکترون ‌های آزاد برهمکنش می‌ کنند و باعث ایجاد نوسان هماهنگ بار الکترونی می‌ شوند که با فرکانس نور مرئی رزونانس دارند. 

برای اینکه بدانید نانو کربنات کلسیم چیست این مطلب را مطالعه کنید.

این نوسانات تشدید به عنوان پلاسمون های سطحی شناخته می شوند. همانطور که اندازه ذرات به سمت حد توده افزایش می ‌یابد، طول موج ‌های تشدید پلاسمون سطحی به سمت بخش طیف IR حرکت می ‌کنند و بیشتر طول موج ‌های مرئی را منعکس می کند و به نانوذرات رنگ شفاف می‌ دهد. رزونانس پلاسمون سطحی را می توان با تغییر اندازه یا شکل نانو ذرات تنظیم کرد که منجر به ایجاد ذرات با خواص نوری مناسب برای کاربردهای مختلف می شود. از این خاصیت نانو ذرات می توان در عکس برداری های مختلف استفاده کرد. 

برای دانستن 5 کاربرد مهم نانو اکسید مس این مطلب را مطالعه کنید.

  • خاصیت الکتروشیمیایی:

خواص الکتریکی نانو ذرات در چند سال گذشته به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است. انتقال الکترون به سطح انرژی گسسته چندین اتم محدود نمی شود بلکه به عنوان یک سطح انرژی پیوسته ظاهر می شود. خاصیت الکتریکی نانو ذرات تنها به اندازه و محیط اطراف آنها بستگی دارد که برای بسیاری از کاربردها مانند حسگرهای زیستی الکتریکی و تراشه‌ های الکترونیکی استفاده شده است. خواص الکتروشیمیایی نانو ذرات بسیار مهم است و اکثرا در نانو ذرات فلزی به خصوص نانو ذرات طلا، مشاهده می شود. 

برای اینکه 5 کاربرد مهم نانو کربنات کلسیم را بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

  • خاصیت دارویی:

نانو ذرات که با عوامل درمانی ترکیب شده‌ اند، فارماکوکینتیک (Pharmacokinetics) دارویی  را بهبود می‌ بخشند و ویژگی‌ های رهایی کنترل ‌شده یا پایدار را ارائه می دهند. این عوامل نانو ذرات را به ابزاری جذاب برای دارو رسانی و تحویل ژن تبدیل می ‌کند. نسبت بزرگ و زیاد سطح به حجم در نانو ذرات، سطح آنها را قادر می سازد تا با صدها مولکول از جمله مواد درمانی، عوامل هدف و پلیمرهای ضد رسوب پوشانده شوند. 

برای اینکه بدانید نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند این مطلب را مطالعه کنید.


نانو ذرات طیف گسترده ای از خواص فیزیکی و شیمیایی را دارا می باشند و برای کار های مختلفی مانند درمان سرطان، دارورسانی، عکسبرداری، سی تی اسکن و... کاربرد دارند. خواص نانو ذرات موجب شده است که بسیاری از افراد، از پزشکان گرفته تا سازندگان دوربین ها، از این مواد در کار خود استفاده کنند. این ذرات طیف گسترده ای از مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهند و موجب افزایش کیفیت آن ها می شوند. در این مقاله سعی شد که خواص نانو ذرات برای شما بیان شود. اگر شما نیز به دنبال خرید و یا استفاده از این ذرات در فعالیت های مورد نظر خود هستید، می توانید به سایت نانو مواد مراجعه نمایید. 

برای اطلاع از مزایا و معایب استفاده از نانو مواد این مطلب را بخوانید.

سبد خرید