نانو مواد چه موادی هستند و چه کاربردی دارند؟

 

امروزه علم و تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است. یکی از پیشرفت های علم در زمینه‌ی نانو بوده است. نانو علم ذرات بسیار ریز در ابعاد نانومتر است. این مواد تاثیرات زیادی در زندگی ما می گذارند و این علم از شاخه علوم شیمی می باشد. نانو مغازه ها به طور کلی تمام موادی که در ابعاد نانو ساخته می‌شود را شامل می شود. این سایت قصد دارد شما را با چیستی این مواد و اینکه نانو مواد چه کاربردی دارند آشنا کند. اگر شما نیز علاقه مند به علم شیمی و شاخه نانو هستید، این مطالب را از دست ندهید. 

برای اطلاع از مزایا و معایب استفاده از نانو مواد این مطلب را بخوانید.

 

برای دیدن 4 دسته بندی مختلف نانو مواد ، این مطلب را مطالعه کنید.

نانو مواد چیست؟ 

نانو مواد به موادی گفته می شود که اندازه مولکول  های سازنده آن حداکثر، بین 1 تا 100 نانومتر است. این مواد تقریبا صدهزار بار کوچکتر از قطر موی انسان هستند. موادی که در اندازه نانو سنتز می شوند به دلیل ابعاد و اندازه ای که دارند خواص الکتریکی، مکانیکی، حرارتی و نوری ویژه و منحصر به فردی دارند. این ترکیبات را با عنوان نانوساختار ها  نیز می شناسند. از این مواد در صنایع مختلف برای ایجاد خاصیت های مختلف استفاده می شود. بطور مثال از خاصیت نانو در فیبر نوری مخابرات استفاده می شود. در ادامه کاربرد های بیشتری از نانو مواد در صنعت و زندگی روزانه بیان می شود.

برای اطلاع از 5 کاربرد مهم نانو اکسید روی این مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد نانو مواد

نانو مواد در زندگی انسان بسیار اثر گذار هستند و در بخش های مختلف به کمک صنعت آمده اند. در ادامه با کاربرد این مواد آشنا خواهید شد.

  1.  علم پزشکی و دارویی: از ذرات نانو به وفور در صنعت داروسازی استفاده می شود. از این مواد برای رساندن دارو به نقطه خاصی از بدن استفاده می کنند. حتی لوله های پلاستیکی اکثر کپسول های خوراکی نیز از نانو مواد هستند. 
  2.  هوافضا: در هوافضا و ساخت فضاپیما ها از نانو مواد برای ساخت لوله های کربنی خاصی استفاده می شود. این مواد در بخش های مختلفی مانند ساخت بال هواپیما نیز به کار برده می شود. 
  3.  لوازم آرایشی: نانو مواد به دلیل خاصیت محافظتی در مقابل اشعه فرابنفش، در کرم های ضد آفتاب نیز استفاده می‌شود. همچنین می توان به وسیله نانو مواد ، برخی از لوازم آرایشی را ضد آب کرد. از این رو این ماده در این بخش نیز کاربرد دارد.
  4. تولید محصولات پاک کننده: یکی از خاصیت های نانو مواد، جذب بالا است. از این رو برخی از پارچه ها و محلول های مخصوص را به کمک نانو مواد ، با خاصیت پاک کنندگی بالا، تولید می کنند.
  5.  لوازم ورزشی: در صنعت ورزش دستکش های بیسبال  تولید شده با نانولوله های کربنی ساخته شده اند و باعث می شوند دستکش ها سبک تر و عملکرد مطلوب تری داشته باشند
  6.  صفحات خورشیدی: از برخی نانومواد به دلیل توانایی بالا در جذب نور خورشید، در ساخت پنل های خورشیدی نیز استفاده می شود. دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی در اندازه‌های نانو در صفحات خورشیدی برای جذب نور خورشید استفاده می شود.
  7. رنگ و محلول ها: ساخت مولکول های رنگ در ابعاد نانو می تواند ویژگی های منحصر به فردی به آن دهد. یکی از این ویژگی ها آب گریزی است که باعث می گردد رنگ قابل شستشو باشد و با آب خوردن، دچار پوسته پوسته شدن نگردد.

 برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید.

نانومواد یکی از مهمترین موادی هستند که با تکنولوژی روز ساخته شده و در زندگی انسان تاثیر گذار هستند. این مواد به دلیل ریز بودن ابعادشان خاصیت های فراوانی مانند جذب، آبگریزی، سبکی و... دارند. تمامی نانومواد از یک جنس نیستند ‌و از ماده های مختلفی ساخته می شوند. سایت نانو مواد سعی کرده است در این مقاله، چیستی نانو مواد را شرح دهد و همچنین کاربرد های مهم آن را برای شما بیان کند.

برای اینکه بدانید گرافن چیست و چه کاربردهایی دارد این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

سبد خرید