مزایا و معایب استفاده از نانو مواد کدام است؟

 

در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب استفاده از نانو مواد بپردازیم. هر تکنولوژی نوظهور نیاز به آزمون و خطا دارد تا به بالاترین حد بازدهی برسد. استفاده از نانو مواد نیز از این امر مستثنی نیست و ممکن است معایبی نیز داشته باشند. اما این مواد علاوه بر معایب اندکی که دارند، دارای مزایای گسترده نیز هستند. به طور کلی نانو مواد در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که بسته به نوع مصرفی که دارند، مزایا و معایب آن ها مشخص می گردد. اگر شما از این مواد در حرفه خود استفاده می کنید یا به دنبال خرید لوازم با ویژگی نانو مواد هستید، این مطالب را از دست ندهید؛ زیرا قصد داریم مزایا و معایب نانو مواد را برای شما بیان کنیم.

برای دیدن 4 دسته بندی مختلف نانو مواد ، این مطلب را مطالعه کنید.

 

نانو مواد چیست؟ 

نانو مواد موادی هستند که در یکی از ابعاد طول، عرض یا ارتفاع، دارای ابعادی بین یک تا ۱۰۰ نانومتر باشند. همچنین نانو مواد، موادی هستند که با کوچک شدن یکی از ابعادشان، خاصیت جدیدی از خود نشان بدهند. خاصیتی که در مقیاس بزر‌گ‌تر، اثری از آن مشاهده نمی شود. پس طبق این تعریف، هرگاه با کاهش اندازه ذره خاصیتی جدید در آن مشاهده شد، آن را جزء نانو مواد به حساب می آوریم. نانو مواد در بخش های مختلفی از صنعت مانند تولید محصولات پوششی مختلف، پارچه های مخصوص و... کاربرد دارند. استفاده از این مواد مزایا و معایبی دارد که سایت نانومواد شما را با این موارد آشنا خواهد کرد.

برای اطلاع از 5 کاربرد مهم نانو اکسید روی این مطلب را مطالعه کنید.

مزایای نانو مواد

  1. دوام و استحکام بالا: اکثر مولکول های سازنده انواع نانو مواد، با پیوند های قوی ای به یکدیگر متصل می شوند، از این رو نانومواد ها دارای استحکام و دوام بالایی هستند که منجر به افزایش طول عمر و کارایی آن ها می گردد. بطور مثال یکی از نانو مواد، نانو سرامیک می باشد که بر روی بدنه خودرو اعمال می شود و طول عمری بین ۳ تا ۵ سال دارد. 
  2.  آبگریزی: بطور مثال البسه و کفش هایی که به وسیله نانو مواد ها ساخته می شوند، در برابر نفوذ آب مقاوم هستند و امکان خیس شدن آن ها وجود ندارد.
  3.  مقاومت در برابر شکستگی: کالاهای ساخته شده با نانو مواد در برابر نفوذ اشیا نوک تیز، شکستگی و همچنین پارگی بسیار مقاوم هستند.

برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید.

معایب استفاده از نانو مواد 

  1.  جذب شدن: نانومواد ها به دلیل اینکه بسیار ریز هستند ممکن است توسط انسان یا سایر موجودات خورده شوند و یا حتی از طریق پوست جذب بدن شوند و مشکلاتی برای سلامتی، ایجاد کنند. 
  2. تغییرات شدید بازار: محصولات نانو به سرعت در حال به دست گرفتن بازار هستند که این امر موجب می گردد متخصصان و شغل هایی که در زمینه ای غیر از نانو فعالیت دارند، اعلام ورشکستگی کنند. بنابراین گسترش بی حد و مرز نانو منجر به آسیب به بازار و اقتصاد می گردد. 
  3.  امنیت: فناوری نانو امکان تولید دستگاه‌های ضبط میکروسکوپی را افزایش می‌دهد که عملا غیرقابل شناسایی هستند. به طور جدی تر، این امکان وجود دارد که فناوری نانو قابلیت سلاح سازی را داشته باشد. سلاح‌های اتمی به راحتی ساخته می‌شوند و سلاح‌های جدید نیز تولید می‌شوند.

 

برای اینکه بدانید گرافن چیست و چه کاربردهایی دارد این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

نانو مواد بطور کلی مزایای منحصر به فردی دارند. البته افراط در استفاده از آن ها و استفاده نادرست از این مواد منجر به اتفاقات ناگواری مانند بیماری، احتمال وقوع جنگ های خطرناک و آسیب های اقتصادی می شود. تمام این موارد بسته به استفاده درست شرکت ها و متخصصان مختلف، از این مواد می باشد؛ بنابراین می توان گفت نانو مواد مانند چاقو هستند که می توان با آن یک انسان را کشت و یا یک میوه را پوست کند و به فردی هدیه داد. سایت نانومواد در این مقاله سعی کرده است شما را با مزایا و معایب نانو مواد آشنا کند. 

برای اینکه بدانید اکسید روی چیست این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

سبد خرید