۴ دسته بندی مختلف نانو مواد کدام است؟


۴ دسته بندی مختلف نانو مواد را در این مطلب با هم بررسی می کنیم. دسته بندی نانو مواد از اختراعات و اکتشافات جدید علم است که طی سالیان گذشته استفاده از آنها به شدت افزایش یافته است. نانو مواد همه با یکدیگر در خاصیت ابعاد یکسان هستند یعنی همگی بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر طول، عرض یا ارتفاع دارند. اما ممکن است این مواد ویژگی های متفاوت دیگری نیز داشته باشند. از این رو نانو مواد را در چهار دسته بندی مختلف قرار می دهند. در این مقاله هدف این است که شما با ۴ دسته بندی مختلف نانو مواد، آشنا شوید. این دسته بندی باعث می شود که ویژگی هر کدام از نانو مواد را بدانید و متناسب با نیاز خود از آن ها استفاده کنید.

برای اینکه بدانید گرافن چیست و چه کاربردهایی دارد این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

 

نانو مواد چیست؟ 

نانو مواد به صورت مایع یا جامد وجود دارند و از ذرات بسیار ریز تشکیل شده اند. نانو مواد حداقل در یکی از ابعاد طول، عرض یا ارتفاع، دارای اندازه نانومتری به طول یک تا صد نانومتر هستند. این اندازه کوچک باعث می شود این مواد خاصیت هایی مانند آب گریزی، حفاظت، سختی و استحکام، طول عمر بالا و... برای ماده به وجود می آورند که آن ماده در ابعاد بزرگ این خاصیت ها را ندارد. از این رو این مواد در صنعت و زندگی ما کاربرد های فراوانی دارند. این مواد در چهار دسته بندی مختلف قرار می گیرند که در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام از این دسته ها خواهیم پرداخت.

برای اینکه بدانید اکسید روی چیست این مطلب را مطالعه کنید و برای خرید با ما تماس بگیرید.

۴ دسته بندی مختلف نانو مواد

  1. نانو مواد صفر بعدی: این دسته از نانو مواد در هیچ یک از ابعاد خود چه طول چه عرض و چه ارتفاع، دارای اندازه ای بیشتر از مقیاس نانو نیستند. این مواد در این حالت هیچ گونه حرکت آزادانه در ابعاد خود ندارند. این نانوذرات که به شکل طبیعی یا مهندسی شده در اشکال کروی، استوانه ای، لوله ای، توخالی یا مکعبی … وجود دارند که عمدتاً به شکل کروی هستند. همچنین این ذرات میتوانند خالص و تک جزیی و یا تشکیل و ترکیب شده از چند جز باشند.
  2.  نانوساختارهای تک بعدی: این دسته از مواد نانو، یا یک بعد دارند که از مقیاس نانو خارج است و بزرگ تر است و حرکت آزادانه تری نسبت به سایر ابعاد دارد و یا اینکه هر سه بعد آن در مقیاس نانو هستند اما یک بعد از دو بعد دیگر اندازه ای بزرگتر دارد. به همین دلیل ساختار عمده شکل آنها به شکل استوانه است که به اسامی مختلفی مانند نانولوله، نانو میله، نانوسیم و نانو الیاف می‌باشند.
  3.  نانو مواد دو بعدی: این مواد، تنها در یک بعد در ابعاد نانو قرار دارند و دو بعد دیگر خارج از این مقیاس می باشند. این امر موجب شده است که حالتی تخت و صفحه ای به خود بگیرند و از آن در ایجاد لایه های پوششی مانند نانو سرامیک ها استفاده می شود. 
  4.  نانو مواد سه بعدی: این دسته از نانو مواد در هر سه بعد حرکت آزادانه دارند. اگر برای شما سوال است که چگونه این مواد جزو نانو هستند؟ باید گفته شود که این مواد مانند نانو کامپوزیت ها از اتصال چندین نوع نانومواد که حداقل یکی از آن ها خاصیت نانو دارد، تشکیل می‌ شود.

برای اینکه بدانید نانو سیلیکا چیست این مطلب را مطالعه کنید و با ما تماس بگیرید.

نانو مواد در ابعاد گوناگون و دسته بندی مختلفی موجود هستند. هر کدام از این دسته بندی ها، ویژگی منحصر به فردی برای نانو مواد به وجود می آورد که منجر می شود در بخش های مختلف، از آن ها استفاده شود. اکنون شما با انواع نانو مواد ها آشنا شده اید و دسته بندی آن ها را می شناسید و می توانید از آن ها در بخش های مختلف استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید به سایت نانومواد مراجعه کنید.

اگر میخواهید بدانید نانو اکسید مس چیست، این مطلب را مطالعه کنید.

 

 

سبد خرید