نانو اکسید مس چیست؟

نانو اکسید مس چیست؟

این روزها نانو ذرات اکسید فلزات بی وقفه در حال مانور دادن در عرصه های صنعت و تولید هستند. این نانوذرات شیمیایی گرد و خاکی اساسی در صنعت به پا کرده اند. ویژگی های بی نظیر این نانوذرات موجب شده تا کاربردهای وسیعی را از آن ها در عرصه های پزشکی، دارویی، صنعت اپتیک، صنعت شیشه، کشاورزی و اپتیک و الکترونیک شاهد باشیم.

نکته مثبتی که در مورد نانوذرات وجود دارد عدم آسیب رساندن به محیط زیست و زیست تخریب پذیر بودن آن ها می باشد. چرا که اساسا این نانوذرات اکسیدی در طبیعت نیز یافت می شوند اما به مقادیر بسیار کم. عمده تولید نانوذرات در آزمایشگاه صورت می پذیرد. بنابراین با دخل و تصرف های انسانی می توان مضرات آن ها را کاهش داده و با اعمال شیوه های سنتز بهینه منجر به ارتقای بهره وری آن ها شد.

نانو اکسید مس این پودر قهوه ای رنگ که گاهی اوقات رنگ آن به مشکی می زند به عنوان یک فلز کاتالیزور در صنعت استفاده می شود. این ماده در چند سال اخیر توانسته برای جایگزین شدن با نانوذرات طلا و نانوذرات نقره در راستای ارائه خواص آنتی باکتریال و رسانایی قدم های مثبتی بردارد.

 

نانو اکسید مس یکی از پرکاربردترین نانوذرات فلزی می باشد که عمده توجه صورت گرفته روی این ماده به موجب خواص پزشکی و آنتی باکتریالی آن می باشد. نانو اکسید مس دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و در کاربردهای پزشکی خوش درخشیده است.

نانو اکسید مس دارای ثابت دی الکتریک پایین می باشد و یک نیمه هادی محسوب می شود. فلز مس از خواص نوری، الکتریکی و مغناطیسی بسیار مطلوبی برخوردار است به همین دلیل از آن در توسعه صنعت ابر رساناها، سلول های خورشیدی، فیلترهای اینفرارد، سیستم های ذخیره سازی مغناطیسی و حسگر ها و کاتالیزورها استفاده می شود. این ویژگی ها و کاربردها به نانو اکسید مس نیز سرایت کرده. بنابراین تمامی این کاربردهای مطلوب را در این نانوذره شیمیایی نیز شاهد هستیم.

کاربرد نانو اکسید مس

مگر می شود با توجه به ویژگی های مثبت و شگفت انگیزی که از نانو اکسید مس نام بردیم شاهد کاربردهای محدود این ماده در صنعت و تولید باشیم؟ اگر حدس می زنید که کاربردهای نانو اکسید مس همچون خواص آن کاربردهای بی انتها و فراوانی است درست حدس زدید.

  • کاربرد نانو اکسید مس در تصفیه آب و کشاورزی

از نانو اکسید مس برای تصفیه آب استفاده می شود. این ماده دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و می توان به کمک آن اقدام به تصفیه آب و فاضلاب و پساب های شهری نمود. بنابراین در سیستم های تصفیه آب از نانو اکسید مس استفاده می شود. این ماده در صنعت کشاورزی نیز کاربرد وسیعی دارد. از تصفیه پسماندهای کشاورزی گرفته تا تولید کودهای شیمیایی.

  • کاربرد نانو اکسید مس در مکمل های غذایی

 نانو اکسید مس دارای خاصیت آنتی باکتریال، ضد میکروبی و ضد قارچ می باشد. این ماده می تواند در مکمل های غذایی به ویژه برای زایمان کارآمد مورد استفاده قرار گیرد. هر چند که ویژگی ضد میکروبی بودن نانو اکسید مس هم در صنعت پزشکی و هم در صنایعی چون صنعت بسته بندی و تولید پارچه و منسوجات بسیار پر کاربرد است.


برای خرید نانو اکسید روی با ما در نانو مواد گستران پارس تماس بگیرید.

 

  • کاربرد نانو اکسید مس در نقش کاتالیست

از مهمترین کاربردهای نانو اکسید مس، کاربرد این نانوذرات شیمیایی در نقش کاتالیزور است. نانو اکسید مس می تواند برای حسگرهای زیستی و الکتروشیمیایی استفاده شود. نانو اکسید مس نوعی پایدار کننده سنسورها در دمای بالا می باشد و قادر است در برابر سمیت های شیمیایی مقاومت بالایی ایجاد کند. در سنتز متانول و گلیکول از نانو اکسید مس استفاده می شود.

  • کاربرد نانو اکسید مس در حوزه پزشکی

نانو اکسید مس دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد. بنابراین می توان از آن در حوزه پزشکی برای تولید دارو استفاده کرد. یکی از ویژگی های بارز نانو اکسید مس خاصیت مبازره با سلول های سرطانی است. بنابراین در درمان های پزشکی از این ماده استفاده می شود. نانو اکسید مس همچنین در تشخیص بیماری های ویروسی بسیار کاربردی ظاهر شده است بنابراین پای ثابت تحقیقات پزشکی شده است.

  • کاربرد نانو اکسید مس در صنعت الکترونیک

نانو اکسید مس دارای هدایت و رسانایی الکتریکی بالایی می باشد. این هدایت و رسانایی از جنبه هدایت حرارتی نیز قابل توجه می باشد. به همین دلیل شاهد کاربرد نانو اکسید مس در صنعت الکترونیک هستیم.

از نانو اکسید مس در تولید جوهرها و خمیرهای رسانا استفاده می شود. این مواد می توانند یک جایگزین عالی برای گازهای نجیب باشند. استفاده از این گازها در تولید لوازم الکترونیکی منجر به گران قیمت شدن محصولات الکترونیکی می شود. از نانو اکسید مس به دلیل ویژگی رسانایی الکتریکی و ویژگی های نوری در نمایشگرها، چاپگرها و فیلم های نازک استفاده می شود. در چاپ مدارهای الکترونیکی می توان به خوبی رد پای نانو اکسید مس را دید. به ویژه در نسل های جدید از مدارات چاپی شاهد استفاده بی وقفه از نانو اکسید مس هستیم چرا که با استفاده از تکنولوژی های جدید قابلیت کنترل ابعاد ذرات به میسر شده است.

  • کاربرد نانو اکسید مس در صنعت متالورژی و سرامیک

نانو اکسید مس نسبت به ذرات میکرو دارای خواص بسیار بهتر می باشد و بالطبع عملکرد آن نیز مطلوب تر است. این نانوذره شیمیایی در تولید خمیر الکترونیکی در صنعت متالورژی بسیار کاربردی ظاهر شده و می توان از آن به عنوان یک افزودنی پودر کننده جهت کاهش دمای پخت جهت تولید تجهیزات سرامیکی استفاده نمود.

علاوه بر کاربردهای ذکر شده از نانو اکسید مس می توان به کاربرد وسیع نانو اکسید مس در صنعت لوازم تزئینی و سنتی، انواع لحیم کاری ها، جوشکاری، ساخت کابل، ساخت سیم های برق و دارو اشاره کرد. این ماده دارای کاربردهای مختلفی می باشد و بسته به شیوه تولید و شیوه سنتز می تواند خواص گوناگونی از خود نشان دهد.


خرید پودر نانو آلومینا را می توانید از طریق سایت نانو مواد گستران پارس انجام دهید.

 

خواص نانو اکسید مس

بی شک با توجه به کاربردهای وسیعی که از نانو اکسید مس شاهد بودید مشتاق برای دانستن خواص این ماده هستید. در مورد خواص نانو اکسید مس باید به شیوه سنتز رجوع کرد. خواص نانو اکسید مس با توجه به شیوه های مختلف سنتز می تواند متفاوت باشد. اما بیشترین کاربردی که از نانو اکسید مس می توان یاد کرد کاربردهای پزشکی و درمانی است. بنابراین بارزترین خاصیت نانو اکسید مس را بهتر است خاصیت آنتی باکتریال بودن آن بدانیم. این خاصیت ارزشمند خدمت بزرگی به عرصه پزشکی نموده. از نانو اکسید مس در تحقیقات پزشکی استفاده های فراوان می شود.

اندازه ذرات نانو اکسید مس با توجه به شیوه سنتز متفاوت خواهد بود. نانو اکسید مس دارای خصوصیات نوری، بیولوژیکی، کاتالیزوری، رسانایی و الکتریکی می باشد. جالب است بدانید که اندازه ذرات در کاربردهای نانو اکسید مس نیز موثر خواهد بود. کاربردهای وسیع نانو اکسید مس در تولید لوازم آرایشی بهداشتی، حوزه تولید دارو، ساخت رنگ، روکش و کاربرد در صنعت بسته بندی و کشاورزی همگی ناشی از شیوه سنتز نانو اکسید مس می باشد.

خواص نوری نانو اکسید مس را می توان یکی از پر رنگ ترین خواص نانو اکسید مس دانست. این خاصیت مهم به شکل ویژه ای به دما اندازه ذرات و مورفولوژی نانو اکسید مس بستگی دارد. در طیف سنجی جذب UV-Vis از نانو اکسید مس استفاده می شود. این طیف سنجی به دانشمندان کمک می کند تا اطلاعات دقیقی در مورد خاصیت نوری مواد به دست آورند. به کمک نانو اکسید مس می توان خواص نوری بسیاری از مواد را مورد تحقیق و بررسی قرار داد تا زمینه ای برای کاربردهای کلیدی از مواد مختلف در عرصه های گوناگون صنعت به ویژه صنعت اپتیک فراهم شود.

همانطور که گفته شد خواص نانو اکسید مس به شکل مستقیم از شیوه سنتز نانو اکسید مس تاثیر می پذیرد. این تاثیر پذیری در خواص بیولوژیکی نیز بسیار پر رنگ است. نانو اکسید مس دارای خاصیت درمانی، ضد سرطانی، پوشش دهندگی، ضد میکروبی و مغناطیسی می باشد. دست به دست هم دادن این خاصیت ها منجر به تولیدات ارزشمند در حوزه های مختلف شده.

نانو اکسید مس دارای خاصیت تشخیصی می باشد بدان معنا که از این نانوذره شیمیایی برای تشخیص بیماری ها استفاده می شود. به کمک نانو اکسید مس می تواند اقدام به تشخیص ویروس های بدن انسان نمود. این خاصیت در چند سال اخیر که شاهد گسترش ویروس های بیماری زا در سرتاسر جهان بودیم می تواند یک خاصیت ارزشمند و کاربردی از نانو اکسید مس تلقی شود. دانشمندان اخیرا توانسته اند به کمک خاصیت تشخیصی نانو اکسید مس اقدام به تشخیص یک نوع ویروس ناشناخته آنفولانزا نمایند. در این روش آنتی بادی های مختلف به کمک نانو اکسید مس برچسب زنی می شوند.

خاصیت مهم دیگری که نانو اکسید مس به خود اختصاص داده خاصیت رسانای این نانوذره است. هدایت الکتریکی نانو اکسید مس طبق آزمایشات مختلف توسط دانشمندان اندازه گیری شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته با افزایش دما و غلظت نانو اکسید مس، هدایت الکتریکی این ماده افزایش پیدا می کند. بنابراین می توان نانو اکسید مس را پایه ثابت تولید محصولات و قطعات الکتریکی دانست.


برای خرید سولفات مس با ما تماس بگیرید.

 

از خاصیت مهم دیگری قرار است پرده برداری کنیم که متعلق به نانو اکسید مس می باشد. این خاصیت، خاصیت مغناطیسی است. هر چند که خاصیت نانو اکسید مس تخت تاثیر ابعاد و سایز ذره ها می باشد. از طرفی این خاصیت به مورفولوژی نانو اکسید مس بستگی دارد. بنابراین ممکن است خاصیت مغناطیسی نانو اکسید مس در برخی محصولات کمتر و در برخی محصولات بیشتر باشد.

فرمول شیمیایی نانو اکسید مس

فرمول شیمیایی نانو اکسید مس تفاوتی با فرمول شیمیایی اکسید مس ندارد. این فرمول شیمیایی CuO می باشد که در نتیجه ترکیب شدن اکسیژن و مس تولید می شود. با این تفاوت که برای مشخص کردن نانو اکسید مس در ترکیبات مختلف از نماد CuO NPs استفاده می شود تا نانوذره بودن این اکسید فلزی مشخص شود.

نانو اکسید مس را طبق یک فرمول شیمیایی ثابت و خاص در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می کنند. روش های مختلفی برای تولید نانو اکسید مس وجود دارد. از جمله این روش ها می توان به روش کاهش حرارتی، الکترود پوزیسیون، روش سونوشیمیایی، روش سنتز بخار فلزی، روش تابش پرو الکترونی، روش تابش مایکروویو و همچنین روش فرسایش لیزر پالس اشاره کرد. فرمول شیمیایی نانو اکسید مس در همه روش های تولید یکسان و ثابت است. نوع روش تولید نانو اکسید مس می تواند در انتخاب روش سنتز محدودیت هایی ایجاد کند.

روش های مختلفی برای سنتز نانو اکسید مس وجود دارد که می تواند به طور مستقیم روی ویژگی ها و خواص این ماده تاثیرگذار باشد و منجر به بهبود و ارتقای عملکرد آن شود. تکنیک های مختلف سنتز می تواند اندازه ذرات نانو اکسید مس و همچنین مورفولوژی نانوذرات را تحت کنترل قرار دهد که در خواص بیولوژیکی، نوری، رسانایی، مغناطیسی و کاتالیزوری آن تاثیر ویژه خواهد گذاشت.

از جمله روش های سنتز نانو اکسید مس می توان به روش الکتروشیمیایی، استفاده از پلی اتیلن گلیکول PEG و روش Sol-Gel اشاره کرد. تکنیک های ساده و اقتصادی مورد توجه بیشتری در راستای طراحی نانوذرات قرار دارند. روش هایی که در آن بتوان ابعاد ذرات را تحت کنترل قرار داد و زمان کمتری را شامل شود بی شک جزو محبوب ترین روش ها خواهند بود.


خرید نانو کلی را می توانید از طریق سایت نانو مواد گستران پارس انجام دهید.

 

مضرات نانو اکسید مس

هر آنچه که از خواص نانو اکسید مس گفته شد خواصی مثبت و ارزشمند بود. پس آیا می توان به جرات گفت که این ماده هیچ گونه مضرات و خواص منفی دارا نمی باشد؟ خیر اینطور نیست. نانو اکسید مس نیز مانند هر اکسید فلزی دیگر می تواند خاص منفی و مضراتی را در بر داشته باشد.

یکی از مضرات نانو اکسید مس سمی بودن این ماده است. البته نگران نشوید چرا که این سمیت در حدی نیست که منجر به آسیب های جدی شود. با این حال نانو اکسید مس می توانند در شرایط مختلف همچون شرایط In Vitro و In Vivo واکنش های متفاوتی از خود نشان دهند. زمانی که تاثیرگذاری نانو اکسید مس روی سلول های پستانداران از جمله انسان ها و حیوانات مختلف بررسی شد نتایج قابل توجهی ارائه گردید.

نتایج نشان می دادند که شرایط زیست محیطی عاملی اصلی در تعیین درجه سمیت نانو اکسید مس می باشد. دقیقا همان اتفاقی که در مورد فلزات سنگین نیز رخ می دهد. بنابراین اگر سازندگان و تولیدکنندگانی که در حرفه خود با نانو اکسید مس سر و کار دارند به درستی از این نانوذره شیمیایی استفاده کنند و شرایط مطلوبی را فراهم آوردن می توانند درجه سمی بودن این ماده را تا حد امکان کاهش دهند.

نانو اکسید مس منجر به آلرژی های پوستی برای انسان ها خواهد شد با این حال احتمال بروز آلرژی بسیار کم است. چنانچه بخارات نانو اکسید مس را استنشاق کنید احتمال اینکه دچار تب فلزی شوید بالا خواهد بود بنابراین نباید در دمای بالای نانو اکسید مس با این ماده تماس داشته باشید. در اثر مصرف مستقیم این ماده ممکن است عوارضی چون اسهال و استفراغ دامنگیر افراد شود. بنابراین باید از بلع مستقیم این ماده یا بخارات آن جلوگیری شود.

نانو اکسید مس بدون تعارف برای سلامت آبزیان مضر است بنابراین باید از وارد شدن مستقیم آن به آب های آزاد جلوگیری کرد. این ماده برای آبزیان درجه سمیت بالایی دارد و منجر به نابودی آبشش های این موجودات می شود.

از طرفی به دلیل احتراق پذیری نانو اکسید مس نباید آن را در معرض آتش و حریق قرار داد. در صورتی که شرایط نگهداری نانو اکسید مس به درستی رعایت نشود احتمال اینکه آسیب های جدی ایجاد شود بالا خواهد بود. نانو اکسید مس بدون هیچ تغییراتی می تواند بین 3 تا 5 سال در شرایط محیطی نگهداری شود و دچار اکسید نشود.

فواید نانو اکسید مس

در سال های پیشین تغییرات زیادی در صنعت نانو ذرات رخ داده است. استفاده بی وقفه از نانوذرات شیمیایی به ویژه اکسیدهای فلزی موجب شده تا بهره وری بالایی را در تولید شاهد باشیم. ارتقای بهره وری در حوزه های پزشکی، صنعت، کشاورزی و تولید موجب شده تا ترکیبات سنتی و مضر کنار گذاشته شوند و تمایل برای استفاده از نانوذرات افزایش پیدا کند. یکی از این نانوذرات، نانو اکسید مس می باشد.

فواید نانو اکسید مس محدود به یک یا دو مورد نیست. فواید زیادی را می توان برای این ماده تصویر کرد. از جمله هدایت الکتریکی بالا که منجر به کاربرد وسیع آن در صنعت الکترونیک شده. چقرمگی، انعطاف بالا، سختی، مقاومت، کاربردهای درمانی و پزشکی و ساخت داروهای آنتی باکتریال همگی از جمله کاربردها و فواید نانو اکسید مس می باشند.

فواید نانو اکسید مس به شدت تحت تاثیر شیوه سنتز این محصول قرار دارد که تاثیر مستقیم آن را می توان در کاربردهای زیست پزشکی این ماده رویت کرد. از جمله فواید نانو اکسید مس که خدمت بزرگی به عرصه پزشکی و درمانی بوده کاربرد این ماده در مکمل های ضد ویروسی می باشد. با این حال باید از مصرف بیش از حد این مکمل ها خودداری کرد چرا که باعث مسمومیت خواهد شد.

مس یک عنصر بسیار ضروری برای سلامت سیستم عصبی، سیستم ایمن، قلب و گوست و مویرگ ها می باشد. نانو اکسید مس دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی باکتریال می باشد از این رو در محصولات بهداشتی شاهد کاربرد آن هستیم.

نانو اکسید مس به عنوان یک کاتالیزور در اختراق سوخت موشک استفاده شود. به ویژه اگر قرار به سوخت گیری در فشار پایین باشد. نانو اکسید مس موجب همگن شدن سرعت سوخت در فشارهای پایین خواهد شد. بنابراین می توان از این ماده در صنعت هوا فضا نیز بهره برد.

خاصیت ضد قارچ بودن نانو اکسید مس منجر به این شده تا در ساخت سازه های دریای و رنگ هایی که برای بدنه کشتی ها استفاده می شود از نانو اکسید مس استفاده شود. این ماده همچنین در سوخت موشک ها مواد ابررسانا، سرامیک، سلول های خورشیدی و مواد ترموالکتریک استفاده می شود.


خرید نانو کلسیم کربنات را می توانید از طریق سایت نانو مواد گستران پارس انجام دهید.

 

قیمت نانو اکسید مس

اگر نگاهی به قیمت نانو اکسید مس در بازار داشته باشید متوجه تنوع در قیمت این محصول خواهید شد. اما این تنوع از چه چیز سرچشمه می گیرد؟ دلیل تنوع در قیمت های نانو اکسید مس چیست؟ قیمت نانو اکسید مس با توجه به کاربردهای وسیعی که از این ماده عنوان شد قیمتی بسیار اقتصادی می باشد اما برخی پارامترها در تغییر شاخص قیمت نانو اکسید مس تاثیر گذار است.

شیوه تولید نانو اکسید مس عامل مهمی است که قیمت این محصول را دستخوش تغییر می کند. شیوه سنتز نانو اکسید مس تاثیر ویژه روی خواص این محصول خواهد داشت. بنابراین طبیعی است که نانو اکسید مس موجود در بازار به واسطه شیوه تولید و شیوه سنتز دارای قیمت متفاوتی باشد.

این دو مورد می توانند کاربردهای نانو اکسید مس را تغییر دهند. تغییر در خواص نانو اکسید مس در اثر تنوع در سایز ابعاد ذرات نانو می تواند تغییرات قیمت را در پی داشته باشد. از جمله مهمترین مواردی که در قیمت نانو اکسید مس تاثیر گذار هستند می تواند به درجه خلوص، چگالی، وزن بسته بندی، جرم مولکولی، سطح ویژه، مورفولوژی، نقطه جوش و ذوب، برند، کشور سازنده، استانداردهای تولید، ویژگی های کیفی، سایز ذرات و رنگ و اصالت محصول اشاره کرد.

برندهای مختلفی در تولید نانو اکسید مس دست دارند. برندهای ایرانی، آمریکایی و اروپایی. طبیعی است که با توجه به ایرانی یا خارجی بودن نانو اکسید مس، قیمت این محصول دستخوش تغییر شود. قیمت نانو اکسید مس خارجی با توجه به تغییرات نرخ ارز و دلار تغییر خواهد کرد در حالی که محصولاتی داخلی کمتر دستخوش این تغییرات و نوسانات قیمتی می شوند.

به همین دلیل توصیه می کنیم که قبل از خرید نانو اکسید مس، برای استعلام قیمت با کارشناسان نانو مواد تماس حاصل نمایید تا از قیمت های دقیق مطلع شوید.

خرید نانو اکسید مس

اهداف زیادی برای خرید نانو اکسید مس وجود دارد. از اهداف پزشکی گرفته تا اهداف صنعتی در حوزه های مختلف چون متالورژی، هوافضا، سرامیک و جوشکاری و صنعت الکترونیک. به همین دلیل خرید نانو اکسید مس معمولا با نرخ بالایی همراه است. توصیه می کنیم که قبل از خرید نانو اکسید مس در مورد کاربردهای نانو اکسید مس مورد نظر و تناسب محصول با کاربردهای مد نظرتان تحقیقات کافی داشته باشید.

انواع نانو اکسید مس موجود در بازار می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. این محصولات به واسطه تنوع در شیوه های تولید و شیوه های سنتز دارای خواص متنوعی هستند. این خواص می تواند کار شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین قبل از خرید نانو اکسید مس اقدام به دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان حرفه ای نمایید.

کارشناسان و متخصصین ما در مجموعه نانو مواد آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان به شما عزیزن در راستای خرید نانو اکسید مس هستند. ما با ارائه ضمانت اصالت و ارائه مشاوره تخصصی شما را در خرید بهترین ر همراه با اصالت کیفیت تضمینی یاری خواهیم کرد. ارسال سریع و ایمن به تمام نقاط کشور همراه با پشتیبانی فروش از جمله خدمات مجموعه نانو مواد در حوزه فروش نانو اکسید مس می باشد. هدف اصلی ما چیزی جز بالا بردن پرچم تولیدات داخلی در عرصه های جهانی و درخشش نام ایران در سطح جهان نیست.

سبد خرید