ساخت سبک ترین ساعت جهان با استفاده از گرافن

سبک‌ترین ساعت مکانیکی جهان با استفاده از کامپوزیت گرافنی ساخته شد. این ساعت در تاریخ 16 ژانویه 2017 در سالن بین المللی دی‌لاهوت هورلوجریک شهر ژنو رونمایی شد. این ساعت ماحصل همکاری مشترک میان دانشگاه منچستر و شرکت ریچارد مایل و مک‌لارن فرمول 1 است. وزن این ساعت 40 گرم بوده و به ادعای سازنده، از دوام بالایی برخوردار است. این ساعت که با مدل RM 50-30 شناخته می‌شود، برچسب سبک‌ترین ساعت مکانیکی جهان را یدک می‌کشد. در این ساعت از کامپوزیت گرافنی استفاده شده که موجب کاهش وزن و در عین حال افزایش استحکام بدنه ساعت شده است.


این کامپوزیت گرافنی به Graph TPT شهرت دارد و از تمام موادی که پیش از این در ساخت ساعت استفاده شده سبک‌تر است.
در ضمن در بند این ساعت نیز از کامپوزیت گرافنی استفاده شده است. درون چرم بند این ساعت، گرافن تزریق شده که موجب افزایش استحکام و بالا رفتن خواص مکانیکی آن شده است.
رابرت یونگ از مدیران بخش کسب و کار دانشگاه منچستر در این باره می‌گوید: «ما نشان دادیم که می‌توان از گرافن برای ساخت ساعت استفاده کرد. گرافن در بدنه و بند ساعت استفاده شده که موجب افزایش استحکام و بهبود عملکرد آن شده است. این کامپوزیت گرافنی وزن ساعت را کاهش داده است و با تغییر طراحی در آینده، باز هم شاهد کاهش وزن ساعت خواهیم بود. ما به ارزیابی تأثیر گرافن بر بدنه و بند ساعت پرداختیم و از نتایج آن برای بهبود فرآیند ساخت استفاده کردیم. برای این کار از توموگرافی اشعه ایکس و طیف‌سنجی رامان کمک گرفتیم. این بررسی‌ها به ما نشان داد که وارد شدن گرافن به بدنه ساعت می‌تواند موجب بهبود قطعات ساعت شده و وزن آن را کاهش دهد.»
برای طراحی این ساعت از ماشین مک‌لارن هندا فرمول 1 الهام گرفته شده است. سازنده این ساعت مدعی است که موتور این ساعت در برابر آسیب‌های بسیار جدی، مقاوم بوده و می‌تواند در چنین شرایطی به کار خود ادامه دهد.

منبع: nanomatch

سبد خرید